Verkoop aandelen Afvalverwerking Nijmegen roept vragen op

18 oktober 2006

Verkoop aandelen Afvalverwerking Nijmegen roept vragen op

De Afvalverwerking Regio Nijmegen(ARN) wil 40% van haar aandelen verkopen aan het Duitse bedrijf Remondis. Dit wekt om een aantal redenen de verbazing van de SP-fractie. Sinds er in Duitsland een stortverbod is voor brandbaar afval bestaat de vrees dat er in de toekomst nog meer Duits afval naar Nederland komt. Dit is nu al een probleem: de afvalovens kunnen de hoeveelheid afval niet meer aan. Bovendien is er sprake van onderhandse verkoop, en worden de aandelen onder de marktprijs verkocht.

Voldoende redenen voor de SP- ractie om vandaag aan het college van Gedeputeerde Staten de volgende vragen te stellen:

1. Is het juist dat de Afvalverwerking Regio Nijmegen 40% van haar aandelen wil verkopen aan het Duitse bedrijf Remondis?

2. In de vergadering van het college van GS van 22 augustus 2006 hebt u uw bezorgdheid uitgesproken over de gevolgen van het stortverbod van brandbaar afval in Duitsland. Steeds meer afval uit Duitsland wordt in Nederland aangeboden met als gevolg hogere prijzen voor de bij de ARN aangesloten gemeenten. Kunt u garanderen dat bij verkoop van aandelen aan dit Duits bedrijf de aanvoer van Duits afval niet verder zal toenemen?

3. Kunt u ons uitleggen waarom er gekozen wordt voor onderhandse verkoop van aandelen? Is dit strijdig met Europese regelgeving? Zo nee, waarom niet?

4. Is het juist dat adviesbureau KNMG constateert dat de aandelen te goedkoop worden aangeboden? Hoe groot is het financiƫle nadeel voor de aangesloten gemeenten als de aandelen onder de marktprijs worden verkocht?