SP voorstander van Plusvariant N18

9 november 2006

SP voorstander van Plusvariant N18

In 2007 zal er een besluit worden genomen over de N18/A18 Varsseveld-Enschede. Eind dit jaar volgt de Trajectnota/MER waarin de te overwegen opties voor de weg worden vermeld.
Om alvast een beeld te krijgen van de lokale situatie, heeft de SP alvast met enkele lokaal actieve belangengroeperingen gesproken. Voor ons staat vast dat we willen aankoersen op de Plusvariant: een upgrade van de huidige N18 dus.

De Plusvariant behoorde tot een van de onderzochte varianten. Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat de kosten te hoog zijn en de aanleg van deze variant dus afgewezen. Toch hoeft dat niet het definitieve einde ervan te betekenen: in Rietmolen hebben bewoners dusdanig hun mening laten horen dat de N18 verder weg van het dorp komt te lopen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Inspraak kan dus lonen!

Beperkt aantal voorstanders
Verder is duidelijk dat er aan de Gelderse kant van de weg nogal veel bedenkingen tegen de weg bestaan. De groep voorstanders is erg klein: voornamelijk de VVD, werkgeversorganisatie VNO-NCW en de Kamers van Koophandel. De PvdA toonde zich onlangs een gematigd voorstander en wilde maar een beperkt budget vanuit de provincie Gelderland beschikbaar stellen om deze weg aan te leggen. De voorstanders wijzen vooral op de bedenkelijke positieve effecten.
Een veelgehoord argument is dat de N18 nieuwe stijl zal zorgen voor economische groei en daarmee stijging van de werkgelegenheid, maar rond 2020 zal het bevolkingsaantal in de Achterhoek gaan dalen en vindt er een structurele krimp van de arbeidsmarkt plaats, aldus een onderzoek van de Universiteit van Maastricht. Daarmee is de vraag of de kosten (afhankelijk van de variant tussen de 150 en 500 miljoen Euro) wel opwegen tegen de baten op langere termijn geoorloofd.
Zeker omdat het aantal van 20.000 voertuigen per etmaal op de lange termijn onhaalbaar zal zijn, waardoor een van de primaire redenen vóór de aanleg vervalt.

Landschappelijke schade
Verder is de landschappelijke schade groot. Enkele varianten komen ver weg van de huidige N18 te liggen. Tussen de nieuwe N18 en het oude wegvak komt een soort "niemandsland" te liggen. Daarnaast werpen alle nu bekende grove varianten een barriéree op tussen de dorpen en hun achterland. Zo wordt bijvoorbeeld Rietmolen bijna afgesloten en komt er een harde, fysieke grens tussen Heelweg West en Heelweg Oost. Dit zal een negatief effect hebben op de sociale cohesie in de dorpen en uiteindelijk slecht uitpakken voor het toch al
onder druk staande voorzieningenpeil op het platteland. De aantasting van het landschap zal juist de voorstanders in de wielen rijden: door de overlast en emissies van geluid en fijnstof zullen woningbouwprojecten en de aanleg van industrieterreinen vertraging oplopen en hebben recreatieondernemers de troefkaart - het Achterhoekse landschap - uit handen gegeven. Ook valt er een toename van het vrachtverkeer te verwachten.

Plusvariant de beste optie
Dát er iets moet gebeuren staat vast. De huidige N18 is op bepaalde stukken onveilig en geeft teveel overlast voor omwonenden. De SP wil een Plusvariant gerealiseerd zien. De Plusvariant heeft de huidige N18 als uitgangspunt. De huidige rijbanen (1x2) blijven bestaan maar worden zoveel mogelijk fysiek uit elkaar gehaald door middel
van een harde middenberm. De verlichting van de weg wordt fors verbeterd: juist in de avonduren is de N18 een onveilige weg, mede door de slechte zichtbaarheid van de toch al donkere omgeving. De doorstroming zou fors verbeterd kunnen worden onderlinge koppeling van verkeerslichtinstallaties en mogelijk ongelijkvloerse kruisingen bij de drukste punten, zodat het verkeer in een bepaalde richting met minimale wachttijd kan doorstromen.
Verder is het zaak dat Eibergen en Usselo ontlast worden door middel van een rondweg, waarbij voor Eibergen geldt dat we liever een westelijke rondweg willen om te voorkomen dat enkele waardevolle natuurgebieden het slachtoffer worden van asfaltering.
Jamme genoeg ontbreekt opwaardering van het openbaar vervoer in het hele verhaal, wat ons betreft is er ook ruimte om te praten over structurele verbetering van het streekvervoer tussen de dorpen.

De SP wil de komende weken contact gaan leggen met een ontluikend initiatief vanuit de dorpen. Enkele bewonersgroepen zijn samen een route aan het uitzetten die tegenwicht kan bieden aan de onophoudelijke stroom argumenten van de voorstanders. In onze hoedanigheid willen wij een faciliterende rol in dit verhaal spelen. Daarnaast kunnen wij onze politieke netwerken - desnoods tot Europa aan toe - inzetten.
Tenslotte is het ons te doen om het belang van de Achterhoek als geheel en niet om de deelbelangen van een kleine en selecte groep voorstanders!