Vrienden van jeugdvoetbaltrainer Keita richten Keita Soccer Foundation op

19 november 2006

Vrienden van jeugdvoetbaltrainer Keita richten Keita Soccer Foundation op

Vrienden van jeugdvoetbaltrainer Keita hebben de Keita Soccer Foundation opgericht. Het initiatief is genomen om trainer Moriba Keita, na ruim 7 jaar verblijf in Nederland, een toekomst te bieden. Keita is als trainer vanaf de oprichting bij Voetbalschool Quick betrokken, en werd als asielzoeker ruim 2 maanden onterecht in gevangenschap gehouden. Door de inzet van velen, waaronder de Gelderse en Nijmeegse SP, werd hij op 10 november 2006 in vrijheid gesteld. Steun voor het initiatief is er ook van de Nijmeegse voetbalverenigingen SV Hatert ( waar Keita in het eerste elftal voetbalt) en Oranje Blauw.

De Keita Soccer Foundation heeft de volgende doelstellingen:
1. Het verwerven van fondsen waardoor Keita een opleiding tot voetbaltrainer kan volgen en als betaalde voetbaltrainer bij de Quick voetbalschool kan worden aangesteld.
2. Indien Keita onverhoopt toch nog wordt uitgezet naar zijn vaderland (Afrikaans Guinee): hem ondersteunen om in dat land een locale Voetbalschool op te starten en daarmee een toekomst op te bouwen.
3. Het doorvoeren en verder uitbouwen van de brugfunctie die Keita heeft als voortrekker van de integratie van allochtone jeugd in de regio Nijmegen.

De Foundation zal geld in gaan zamelen bij particulieren en bedrijven. De SP in Gelderland roept al haar leden en de bezoekers van deze site op om dit initiatief te steunen. Voor nadere informatie heeft de Keita Soccer Foundation een website in het leven geroepen.
Je kunt ook contact opnemen met Ellen van Laar. Haar e-mailadres is: ellenvanlaar@hetnet.nl

Ondertussen gaan de vrienden van Moriba Keita door met het benaderen van politici, om te bereiken dat Keita definitief in Nederland mag blijven. Gebruik makend van de verkiezingstijd hebben ze al contact gelegd met heel wat landelijke politici. Op de website van de Keita Soccer Foundation staat onder andere het volgende citaat:

"Deze week hebben de politici al veel van ons gemerkt. Na alle emails van de ouders, spelers en vrijwilligers van de Voetbalschool hebben we nu de politici opgezocht. Maandag waren we te gast bij een SP avond in de Vereeniging. Hierbij was Huub Oosterhuis de spreker van de avond. Hij liet in een vlammend betoog horen, dat hij de manier waarop we in Nederland met vluchtelingen en medelanders omgaan inhumaan is. Hij roept iedereen op hiertegen in verzet te komen. Gelukkig kregen René Rossen en Ellen van Laar spreektijd en hebben Dhr. Oosterhuis gevraagd zich persoonlijk in te zetten voor de situatie van Keita. Wij hebben hem een petitie overhandigd. Hij heeft beloofd hier samen met andere wijze mannen in de SP werk van te maken."

Het bekende weekblad Voetbal International besteedde vorige week uitgebreid aandacht aan de zaak- Keita.
Het artikel begint als volgt:

"Hoe de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) omspringt met vluchtelingen is te vergelijken met hoe de collaborerende politie in de Tweede Wereldoorlog omsprong met de Joden. Het enige verschil is dat de IND niet uit is op vernietiging van deze mensen". Deze tamelijk shockerende uitspraak is van Huub Oosterhuis, priester, dichter, componist en lijstduwer voor de SP. De vader van zangeres Trijntje zet zich in voor de 38.000 asielzoekers die al jaren in Nederland wachten op een verblijfsvergunning. Zij leven onder het bestaansniveau en verdienen volgens Oosterhuis een generaal pardon. Naar aanleiding van zijn uitlatingen over de IND deed die organisatie aangifte wegens grove belediging. Oosterhuis' opmerkingen waren ook hard, maar wie het vrhaal van Moriba Keita leest, begrijpt het gevoel dat achter die woorden schuilgaat.

Meld je hier aan als donateur van de Keita Soccer Foundation!
Een weekend van uitersten
Moriba Keita is weer vrijgelaten