Houd Nederland gentechvrij: zet hier je handtekening!

12 maart 2007

Houd Nederland gentechvrij: zet hier je handtekening!

Onlangs heeft de Europese Commissie de introductie van het genetisch gemodificeerde koolzaad GT73 goedgekeurd. De SP is tegen het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen, en roept alle sympathisanten op om onderstaande petitie te ondertekenen. Daarin wordt aan de verantwoordelijke Ministers (VROM en LNV) gevraagd om dit gewas uit Nederland te weren.

GT73 is een product van bestrijdingsmiddelengigant Monsanto. Dit type koolzaad is resistent tegen glyfosaat, beter bekend onder de merknaam RoundUp.

In Nederland wordt koolzaad geteeld voor biodiesel. Bij dit specifieke soort zou het echter om teelt voor veevoer gaan. Wat de gevolgen voor de gezondheid van mens en dier zijn wanneer deze telers overschakelen naar GT73 is niet voldoende onderzocht.
De biologische landbouw zal zeker problemen ondervinden van gemodificeerd koolzaad. Het biologisch geteelde gewas mag niet vermengd worden met gentech-varianten. Stuifmeel van percelen met gemodificeerd koolzaad kan echter net zo gemakkelijk bij het biologische gewas belanden en daar een besmetting veroorzaken. Het is nog onvoldoende bekend welke omvang deze verspreiding kan aannemen.
In Canada en Japan veroorzaakt gentech-koolzaad grote problemen. Gemorst zaad ontkiemt in bermen en op andere akkers, en is daar een onkruid dat zeer moeilijk weg te krijgen is. Dit koolzaad kan via bestuiving ook de wilde variëteiten aantasten.

Al met al vindt de SP dat de risico’s en nadelen die verbonden zijn aan de teelt van GT 73 koolzaad onaanvaardbaar zijn. De Gelderse Statenfractie roept je op om onderstaande petitie uit te printen, te ondertekenen en te verspreiden: in je eigen afdeling, op je sportvereniging en in de buurt. Doe mee en stop de onverantwoorde teelt van gentech-gewassen!

Iedereen die mee wil doen kan via info@gentechvrij.nl een handtekeningenlijst aanvragen.

Gentechvrij