Verklaring Gelderse SP statenfractie over Toine van Bergen

3 oktober 2007

Verklaring Gelderse SP statenfractie over Toine van Bergen

De Gelderse SP-fractie heeft vandaag in meerderheid de samenwerking met statenlid Toine van Bergen opgezegd. Zijn solistisch optreden in de staten en daarbuiten, het herhaaldelijk schenden van interne afspraken en het hierop niet aanspreekbaar zijn, heeft een situatie doen ontstaan die onwerkbaar is.
Het handelen van Van Bergen maakt het onmogelijk om dat te doen waarvoor de fractie door de SP en de Gelderse kiezers is gekozen: het werken aan een socialer, menselijker en groener Gelderland.

Het besluit is niet ingegeven door de kritiek die Toine van Bergen in de laatste maanden heeft geuit ten aanzien van de SP. Daarover kun je van mening verschillen en het debat voeren. We voeren die debatten op de ledenvergaderingen, de regioconferentie en het landelijke congres.

Kortom, de fractie heeft in meerderheid besloten dat Van Bergen niet langer deel uitmaakt van de Gelderse SP fractie en vraagt hem zijn zetel beschikbaar te stellen