Kiezen voor natuur? SP en de waterschappen

24 februari 2008

Kiezen voor natuur? SP en de waterschappen

Woensdag bogen Provinciale Staten zich over de nieuwe bestuursakkoorden voor de Waterschappen. SP-woordvoerder water Marieke Veltman pleitte voor een goede vertegenwoordiging van de natuurbelangen.

De SP en de waterschappen
De SP pleit ervoor om de waterschappen, onzichtbaar als ze zijn, op te heffen en hun taken bij de provincie onder te brengen.

Vanwege hun specifieke taak zijn de waterschappen ook niet echt aanwezig in ieders dagelijks leven. Toch is ervoor gekozen om de waterschapsbesturen democratisch te laten kiezen. De opkomst voor zulke verkiezingen is altijd dramatisch: tussen de 12 en 20 procent van de mensen vult het kaartje in en doet het op de bus. En ten slotte mag de provincie toch beslissen hoe de waterschappen worden bestuurd.

Bestuurlijk gezien vallen de waterschappen al onder de provincie. Maar de waterschapsgrenzen zijn vreemd verdeeld en zo kan het gebeuren dat een waterschap in meerdere provincies valt. Vallei en Eem, bij voorbeeld, valt onder zowel Gelderland als Utrecht.

Geborgde zetels?

Met de nieuwe Waterschapswet is iets nieuws verzonnen: een deel van het waterschapsbestuur wordt rechtstreeks gekozen. Een deel van de zetels is `geborgd'. Dat wil zeggen dat er sowieso een vertegenwoordiger van die belangengroep (gebouwd, agrarisch of natuur) op die zetel komt.

Hoewel Gelderland een zeer natuurrijke provincie is en deze in sommige waterschappen meer dan de helft van het oppervlak inneemt, werd in bijna alle waterschappen slechts één geborgde zetel aan natuur toegekend.

Marieke Veltman: “Eén geborgde zetel voor natuur is veel te weinig. Natuur en boeren zijn beide afhankelijk van het waterschap. Een geschikt waterpeil en schoon water zijn voor hen van levensbelang. Aan het agrarisch belang is gelukkig gedacht. Maar de natuur wordt weer eens vergeten. Alle mooie woorden over het belang van natuur voor het Gelderse landschap en de recreatiesector ten spijt gaat er steeds één zetel naar natuur en minstens drie naar gebouwd. Zelfs op de Veluwe.”

Kiezen voor natuur

De PvdA, Groen Links en D66 brachten tijdens de Statenvergadering van 13 februari amendementen in om het aantal geborgde zetels voor natuur op minstens twee te brengen. De PvdA en Groen Links werden daarbij gesteund door de SP en de Partij voor de Dieren. Met het amendement van D66 werd ook door deze partijen en de PvdA ingestemd.

Marieke Veltman is toch wel teleurgesteld in de uitkomst: “De amendementen zijn helaas verworpen, na een lange discussie. Toen het hele voorstel in stemming werd gebracht, stemden we tegen omdat voldoende vertegenwoordiging voor natuur voor ons een principieel punt is. Net als voor Groen Links, D66 en de Partij voor de Dieren. Alleen de PvdA heeft, ondanks haar zware kritiek, wel vóór het voorstel gestemd.”