Gelderland houdt aandelen NUON en slikt topsalarissen

28 maart 2008

Gelderland houdt aandelen NUON en slikt topsalarissen

De Gelderse SP is blij met het behoud van de Gelderse aandelen in NUON. De provincie blijft de komende vier tot zes jaar aandeelhouder in het energiebedrijf. In die tijd moet NUON op zoek naar internationale samenwerking. Maar een poging van onder andere de SP om de topinkomens van de NUON-bestuurders aan te pakken, kreeg geen steun van coalitiepartijen CDA, PvdA en CU. Zo bleek tijdens de vergadering van provinciale staten van 19 maart.

Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben een discussiestuk over het aandeelhouderschap van NUON gemaakt. De provincie Gelderland heeft sinds 1915 via voorganger PGEM 45 procent van de aandelen in dit energiebedrijf. NUON wordt in juni 2008 in twee bedrijven gesplitst: het netwerkbedrijf (met daarin de leidingen en netwerken om stroom te leveren) en het productie- en leveringsbedrijf (dat stroom en gas aan consumenten en bedrijven levert). Het netwerkbedrijf is van een overheid en het productie- en leveringsbedrijf mag ook geprivatiseerd worden.

De SP is blij dat het netwerkbedrijf in ieder geval in overheidshanden moet blijven. Het werkgebied van het netwerkbedrijf moet wel logischer worden: in enkele regio’s krijgen klanten hun gas en elektriciteit via aparte netwerkbedrijven. Klanten in Friesland moeten zaken doen met Essent als transportbedrijf voor het gas en Continuon als transportbedrijf voor de elektriciteit.

Gedeputeerde Staten willen ook onderzoeken of NUON op zoek moet gaan naar “enigerlei vorm van internationale samenwerking”. Wat ons betreft gaat het vooral om strategische samenwerking en niet om een overname van NUON door een buitenlands bedrijf. De SP sluit ook een verdere nationale samenwerking niet uit. Samenwerking met andere energiebedrijven in Europa is nodig om goedkoop energie en gas te kunnen inkopen. Daardoor blijven de prijzen op een redelijk betaalbaar niveau en prijst NUON zichzelf niet uit de markt. Het is tussentijds wel nodig dat NUON zich volop inzet om de energieproductie te vergroenen en zelfvoorziening door afnemers aan te jagen, bijvoorbeeld door de plaatsing van zonnepanelen.

De SP vindt dat het inkomen van de raad van bestuur fors naar beneden moet. Een salaris van acht ton voor de topman vinden wij nog steeds onacceptabel. Voor het netwerkbedrijf geldt weliswaar de Balkenende-norm maar voor het productie- en leveringsbedrijf moet het salaris van de top substantieel – een kwart of de helft lager dan de huidige acht ton per jaar - onder het gemiddelde van de relevante bedrijven liggen. Daarover dienden wij samen met D66 en GroenLinks een motie in.

De coalitiepartijen dienden ook een motie in. Zij vonden dat de directie van het netwerkbedrijf aan de Balkenende-norm moest voldoen. Afwijkingen naar boven zijn met uitleg aanvaardbaar. Voor het leveringsbedrijf koos men voor een aanpak die ertoe leidt dat de huidige topinkomens gewoon in stand blijven: een marktconforme beloning gebaseerd op metingen bij andere energiebedrijven en daarvan het gemiddelde pakken. In de praktijk kunnen de topbestuurders van NUON met een grafieken en een mooi verhaal hun enorme salarissen met steun van de provincie Gelderland blijven verdedigen.