SP steunt actiesite tegen tolheffing Pleijroute

17 maart 2008

SP steunt actiesite tegen tolheffing Pleijroute

De Gelderse SP steunt de actiewebsite www.pleijtolvrij.nl tegen tolheffing op de Pleijroute. D66-statenlid Martijn Leisink wil met deze website protesteren tegen de mogelijke tolheffing op de N325 rond Arnhem.

Een meerderheid in Provinciale Staten, waaronder de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie, wil de A15 van Ressen naar Zevenaar verlengen. Het prijskaartje voor de doorgetrokken snelweg moet voor een deel via tolheffing worden opgehoest. In totaal gaat het om een geschatte opbrengst van 260 miljoen Euro.

De SP is tegen tolheffing op wegen. Automobilisten betalen immers al via de motorrijtuigenbelasting voor het gebruik van de openbare weg. In Gelderland komt daar nog een flink bedrag aan opcenten bij. Tolheffing op de A15 zal er hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat andere wegen in de regio, zoals de N325, ook met een "tolkordon" worden uitgerust om te voorkomen dat er teveel verkeer van zuid naar oost op de regionale wegen en de snelwegen A12 en A50 gaat rijden. Weliswaar is tolheffing nu niet mogelijk maar de voorgenomen doortrekking van de A15 kan snel leiden tot gelegenheidswetgeving die de tolheffing wel mogelijk maakt.

De SP is geen voorstander van de doortrekking van de A15. Er zijn volgens ons voldoende andere oplossingen die de dure doortrekking van deze snelweg kunnen voorkomen.