Gelderland moet stoppen met blokkeren rijksbeleid recreatiewoningen

3 mei 2008

Gelderland moet stoppen met blokkeren rijksbeleid recreatiewoningen

Tijdens de vergadering van provinciale staten op 23 april stelde de SP het beleid van de provincie Gelderland over permanent wonen in recreatiewoningen aan de kaak. Dit naar aanleiding van een motie in de Tweede Kamer waarin deze de minister vraagt om in te grijpen in Gelderland.

De SP diende samen met de VVD en D66 een motie in over het permanent wonen in recreatiewoningen. Fractievoorzitter Eric van Kaathoven lichtte het standpunt van de fractie toe: `De SP is het eens met de overgrote meerderheid van de Tweede Kamer die op 8 april een motie steunde over permanent wonen in recreatiewoningen.
Die meerderheid roept de minister op om de provincie Gelderland ertoe te bewegen dat zij niet langer het kabinetsbeleid blokkeert daar waar het gaat om het toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen.
Concreet betekent dit het schrappen van de handhavingsplicht uit het streekplan en het vrij laten van de keuze van al dan niet handhaving aan gemeenten.'

Volgens de SP is daarmee een situatie ontstaan waarbij het volharden in de handhavingseis in Gelderland geen enkel belang meer dient.

Natuur en landschap

Het dient niet het belang van natuur en landschap omdat a.) de regeling niet hoeft te gelden voor recreatiewoningen in kwetsbare gebieden (het zogenaamde groen-blauwe raamwerk uit het Streekplan) en b.) de belasting van de omgeving van een recreatiewoning niet groter wordt als daar maar één gezin verblijft in plaats van elke twee weken een nieuw gezin. Dus zelfs in de kwetsbare gebieden wordt de belasting van de omgeving door gedogen of legaliseren niet groter.

Kraan dicht

En aangezien het rijksbeleid een grens trekt in 2003 (bewoners die er al voor die tijd woonden, komen in aanmerking voor persoonsgebonden vrijstellingen, die daarna niet) hoeft voor een aanzuigende werking ook niet gevreesd te worden. De cijfers geven bovendien aan dat de markt voor daadwerkelijk recreatief te gebruiken woningen verzadigd is. En gedeputeerde Verdaas heeft op suggestie van onder andere de SP al toegezegd dat de kraan dicht gaat voor nieuwe permanente bewoning van recreatiewoningen.
Voortaan wordt een commerciële, bedrijfsmatige exploitatie en verhuurplicht overal in Gelderland geëist. Dit laatste heeft niet alleen de volle steun van de SP maar ook die van de belangenvereniging Vrij Wonen en van de Gelderse Milieufederatie.

Tweederangs burgers

Het vast houden van de handhavingseis is verder niet in het belang van gemeenten die nu door de provincie gedwongen worden te handhaven met alle kosten en inspanningen van dien. En slechts weinig gemeenten zijn succesvolle handhavers op dit gebied.

Volharden in de handhavingseis dient ten slotte volgens de SP zeker niet het belang van de bewoners van recreatiewoningen. Zij worden behandeld als tweederangs burgers die bijvoorbeeld geen stemrecht hebben of een beroep kunnen doen op de WMO (thuiszorg) in de gemeente waar ze feitelijk wonen.
Fractievoorzitter Van Kaathoven noemt dit onacceptabel: `En dan worden ze ook nog opgezadeld met een soort heksenjacht uit naam van de handhaving. Voor alle duidelijkheid. Het betreft hier mensen die niets anders doen dan wonen in een woning. Weliswaar wonen in een recreatiewoning, maar toch.
Wonen is wat de SP betreft geen crimineel gedrag maar een recht. Fatsoenlijk behandeld worden door de overheid is dat ook. Kortom, volharden in de handhavingseis dient wat ons betreft geen enkel belang.'

De motie van SP, VVD en D66 kreeg overigens geen meerderheid. De meeste partijen willen eerst verder praten in de commissie RWM (Ruimte, Wonen en Milieu). Het laatste woord is hierover dus nog lang niet gezegd.

Antwoorden op vragen SP over bedreigde stacaravans Nijkerk
Gelderland buigt niet (over legalisering permanente bewoning recreatiewoningen)
Gelderland wil zich blijven bemoeien met vakantiehuizen