SP in Gelders debat over A15 te Duiven

12 juni 2008

SP in Gelders debat over A15 te Duiven

In een zaal met zo'n twee honderd belangstellenden nam de SP gisterenavond stelling tegen de doortrekking van de A15. Fractievoorzitter, Eric van Kaathoven: 'We moeten de mensen in dit gebied niet opzadelen met een tweede Betuwelijn, deze keer van asfalt.'

Eric van Kaathoven in debat
SP fractievoorzitter in het Gelders debat op 11 juni in Duiven.

In het debat georganiseerd door provinciale staten was veel ruimte voor discussie. SP fractievoorzitter Eric van Kaathoven lichtte het standpunt van de SP toe: 'De SP is tegen de doortrekking van de A15 omdat dit een Betuwelijn van asfalt wordt. Opnieuw een heel duur project. Nu al honderden miljoenen en de teller loopt nog door. Het zou wel eens meer dan een miljard kunnen gaan kosten. Opnieuw een enorme aanslag op het landschap en het leefmilieu van de mensen in dit gebied. En opnieuw mooie verhalen over econmische voordelen voor de regio. Die waren er ook voor de Betuwelijn. Maar wat heeft dat deze regio opgelverd?' De SP is voorstander van het alternatief waarbij bestaande wegen verbeterd worden en er stevig in openbaar vervoer geinvesteerd wordt.

volle zaal
Een volle zaal.

excursie
Eerder op de dag bezochten statenleden het gebied.

Betuwelijn
Met name de plek waar de Betuwelijn met een tunnel onder de natuur van de Rijnstrangen doorgaat kreeg veel aandacht.

natuur bij Zevenaar
Komt hier straks een snelweg over een brug?

SP Duiven vraagt aandacht voor inspraakavond A15

SP Gelderland geeft steun aan actie tegen doortrekking A15