Provinciebeleid drijft prijs woningen op volgens gedeputeerde

21 juli 2008

Provinciebeleid drijft prijs woningen op volgens gedeputeerde

In een krantenartikel stelt gedeputeerde Peters die werkt aan meer betaalbare woningen dat het verstrekken van extra leningen aan starters ‘de prijs van woningen alleen maar opdrijft’. Opmerkelijk is dat ook de provincie Gelderland (ondanks een tegenstem van de SP) hier geld in stopt. Reden voor de SP om schriftelijke vragen te stellen.

Eric van Kaathoven Met grote verbazing las SP fractievoorzitter en woordvoerder wonen Eric van Kaathoven het artikel ‘Provincie Gelderland jaagt productie goedkope woningen aan’ in het Financiële Dagblad van 14 juli 2008. Van Kaathoven: ‘Veel dingen die de gedeputeerde daarin zegt, klinken voor een SP-er heel bekend. Dat corporaties hun oude taak weer op moeten vatten om betaalbare woningen te bouwen en geen woningen van vier ton bijvoorbeeld. Of dat woningen van 160 tot 170 duizend euro nog niet bepaald goedkoop te noemen zijn.’

Pas aan het einde van het artikel sloeg het feest der herkenning om in verbazing bij Van Kaathoven. In dat stuk zegt gedeputeerde Peters over de ambitie om meer mensen aan een betaalbare woning te helpen letterlijk: ‘Je moet sturen aan de aanbodzijde. Ik geloof niet zo in bijvoorbeeld het verstrekken van extra leningen aan starters op de woningmarkt zodat zij een huis kunnen kopen. Dat drijft de prijs van woningen alleen maar op.’ En laten dat nu precies de argumenten zijn waarom de SP bij de behandeling van het voorstel van gedeputeerde Peters in de staten van 27 juni 2007 tegen dit onderdeel gestemd heeft (zie: SP blij met miljoenen voor betaalbare woningen.) Maar het is dus wel het huidige beleid van de provincie Gelderland om dat wel te doen.

Huis te koop

Van Kaathoven: ‘De gedeputeerde die meer betaalbare woningen moet realiseren - en daarbij trouwens de volle steun van de SP heeft – zegt dus dat hij niet gelooft in een deel van zijn eigen beleid. Sterker nog. Dat dit beleid tot prijsopdrijving leidt en dus tot minder in plaats van meer betaalbare woningen. Dat is op zijn zachtst gezegd zeer opmerkelijk.’

Hieronder de schriftelijke vragen die de SP stelde:

1.) Gedeputeerde Peters doet in bovengenoemd artikel de volgende uitspraak over de ambitie om meer mensen aan een betaalbare woning te helpen: ‘Je moet sturen aan de aanbodzijde. Ik geloof niet zo in bijvoorbeeld het verstrekken van extra lenigingen aan starters op de woningmarkt zodat zij een huis kunnen kopen. Dat drijft de prijs van woningen alleen maar op.’ Is dit inderdaad de huidige visie van de gedeputeerde en het college van gedeputeerde staten?
2.) Zo ja, hoe verhoudt zich dat met het huidige beleid dat vorig jaar is ingezet om juist wel geld uit te trekken voor startersleningen? Tijdens de behandeling van het toenmalige voorstel in provinciale staten van 27 juni 2007 verdedigde de gedeputeerde dit onderdeel van het beleid nog terwijl de SP hier kritiek op uitte met precies dezelfde argumenten als hierboven geciteerd. De SP fractie heeft daarom toen tegen onderdeel 1 van het besluit gestemd.
3.) Is het college voornemens op korte termijn met een plan te komen om haar beleid op dit punt aan te passen aan het nieuw verworven geloof van de gedeputeerde of is het college van plan om gemeenschapsgeld te blijven besteden aan een regeling die ‘de prijs van woningen alleen maar opdrijft’?
4.) In hetzelfde artikel geeft gedeputeerde Peters aan dat het waarschijnlijk is dat gemeenten hun streefcijfers qua bouwproductie niet gaan halen en dat ze hun afspraken dus niet na kunnen komen. Welke (extra) maatregelen gaat het college treffen om te zorgen dat de bouwproductie van betaalbare woningen weer op koers komt zodat de doelstelling van 8.000 in vier jaar tijd toch gehaald gaat worden?