Voorjaarsnota 2008: van bussen tot bossen

16 juli 2008

Voorjaarsnota 2008: van bussen tot bossen

De SP heeft er in de statenvergadering van 2 juli voor gepleit dat het provinciebestuur meer werk gaat maken van het herstel van verslechterd busvervoer, betere jeugdzorg zonder wachtlijsten en het inlopen van de achterstand bij het aanleggen van een netwerk van natuurgebieden.

Willeke TydingsWoensdag 2 juli werd in provinciale staten de voorjaarsnota behandeld. In de voorjaarsnota wordt de richting aangegeven voor de begroting die in het najaar wordt vastgesteld. Een aantal fracties, waaronder de SP, grepen de gelegenheid aan om extra aandacht te vragen voor een aantal zaken die nog niet goed lopen. Bij de SP voerde vice-fractievoorzitter Willeke Tydings het woord bij afwezigheid van fractievoorzitter Eric van Kaathoven.

Tydings begon haar speech met een aantal zaken waar de SP blij mee is: het voortzetten van de gratis Museumdag (een idee dat in de vorige periode door SP werd gelanceerd), extra geld dat naar cultuur gaat en dat er meer goedkope woningen gebouwd gaan worden. Maar de SP ziet ook dat het zeker niet allemaal op rolletjes loopt.

Enkele citaten uit de speech van Tydings:
Over de bussen: ‘Gezien de belangrijke sociale functie en het toch niet al te volledige basisnetwerk van buslijnen dat we in Gelderland hebben, zien wij verdere verslechtering daarvan als zeer ongewenst.’ De SP kwam met een motie voor een onderzoek naar de effecten van de bezuinigingen op het busvervoer die na toezeggingen ingetrokken kon worden.

En de trams: ‘Er wordt al jaren gepraat over het inzetten van een tramverbinding in het drukke gebied tussen Arnhem en Nijmegen. En onze fractie meent dat de tijd daar is om hier eens aan te beginnen. We stellen daarom voor dat het onderzoek naar de tramverbinding door de provincie wordt gesteund.’ Ook hiervoor kwam de SP met een motie die na toezeggingen uiteindelijk kon worden ingetrokken.

Over de jeugdzorg: ‘Hier kampt men met grote problemen, resulterend in de wachtlijsten. We wachten in spanning af of de door het provinciebestuur ingestelde wachtlijstpolitie de gewenste resultaten op gaat leveren.’

En over de natuur ten slotte: ‘Wij verzoek het college dringend om voort te maken met het rijgen van pareltjes aan de ketting van natuurgebieden, de Ecologische Hoofdstructuur, ofwel EHS. De SP vindt het jammer dat het college hier voor de goedkope variant gaat. Natuur lijkt wel best zolang het Rijk er maar aan meebetaalt. Gebeurt dat niet, dan gaat dit college voor de minimumvariant van 40 in plaats van 52 natuurgebieden die bestaande natuurgebieden met elkaar verbinden. En dat is jammer want op die manier wordt de parelketting er niet mooier en er zeker niet steviger op.’

In november vind na dit voorafje het politieke hoofdmaal plaats tijdens de behandeling van de begroting. Dan wordt ook duidelijk welke voorstellen echt opgepakt worden door het provinciebestuur het komende jaar.