Euroretour Veluwse stadsbussen moet euro blijven kosten

1 augustus 2008

Euroretour Veluwse stadsbussen moet euro blijven kosten

De Gelderse SP-fractie vindt het onaanvaardbaar dat de Veluwse busvervoerder Veolia de prijs voor het Euroretour op de stadsbussen in Harderwijk, Apeldoorn en Ede wil gaan verhogen. De prijs voor het retourkaartje gaat fors omhoog naar een euro per enkele reis. Veolia geeft aan dat de prijsverhoging noodzakelijk is omdat het bedrijf geld moet toeleggen. De SP wil dat de provincie Gelderland Veolia gewoon aan de afspraken houdt en dat het kaartje niet duurder wordt.

SP-statenlid Alex Mink: “Het Euroretour op de Veluwe is een ontzettend succes. In de drie steden stappen meer mensen op de bus dankzij de lage prijs van het kaartje. Het kan zijn dat Veolia verlies lijdt door het kaartje maar dat hadden ze in 2004 bij de aanbesteding moeten bedenken. Voor nu geldt dat het Euroretourtje tot 2010, wanneer het huidige contract met de provincie afloopt, gewoon moet blijven”.

Euroretour Veolia
Euroretour van Veolia: binnenkort 100% duurder?!

In Apeldoorn werd het goedkope retourtje 10 jaar geleden ingevoerd. In Ede en Harderwijk bestaat het kaartje sinds december 2004. In de drie steden is het aantal buspassagiers flink toegenomen. Ook naar de gemeenten toe is de prijsverhoging slecht uit te leggen. In Apeldoorn heeft de gemeente destijds enorm in de stadsbus geïnvesteerd en Harderwijk betaalt jaarlijks 30.000 euro mee.

SP-afdeling Apeldoorn: behoud het Euroretour