Gelderland moet zich verzetten tegen extra vluchten Lelystad Airport

3 oktober 2008

Gelderland moet zich verzetten tegen extra vluchten Lelystad Airport

De Gelderse SP wil dat de provincie Gelderland zich gaat verzetten tegen de plannen van de commissie Alders om meer vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen. 'Dit plan gaat ten koste van de rust voor inwoners en voor de natuur op de Veluwe. Gelderland krijgt wel de lasten, niet de lusten.'

Vandaag werden de plannen bekend van de commissie Alders bekend gemaakt om verdere groei van Schiphol maken door een deel van met name de vakantievluchten te verplaatsen naar de luchthavens van Eindhoven en Lelystad. Het zou gaan om 30.000 vluchten extra voor Lelystad.

De SP denkt dat als dit plan doorgaat het gedaan is met de relatieve rust voor de bewoners op de noordelijke Veluwe en ook voor de natuur. Ook economisch is dat nadelig voor Gelderland want de Veluwe is een van de belangrijkste Nederlandse recreatiegebieden waar veel mensen juist vanwege de rust komen. De SP roept het dagelijks bestuur van Gelderland op om zich tegen de plannen aan te gaan bemoeien om te voorkomen dat de overlast van Schiphol voor een deel op Gelderland wordt afgewenteld. De SP fractie heeft het onderwerp op de agenda van provinciale staten laten zetten.

SP: Gelderland te afwachtend over uitbreiding luchthaven Lelystad
Uitbreiding luchthaven Lelystad: Veluwe krijgt wel de lasten, niet de lusten
Advies Alders over Schiphol biedt omwonenden enkel meer overlast