SP en D66 willen openheid over deal Bruil/Rijnboog

5 oktober 2008

SP en D66 willen openheid over deal Bruil/Rijnboog

De Gelderse fracties van SP en D66 hebben schriftelijke vragen gesteld over de vermeende deal tussen provincie Gelderland en gemeente Arnhem over de komst van de omstreden asfaltcentrale Bruil en geld van de provincie voor het project Rijnboog.

Nu het burgerinitiatief over de asfaltcentrale Bruil op de agenda komt van provinciale staten willen statenleden Martijn Leisink (D66) en Eric van Kaathoven (SP) van het dagelijks provinciebestuur opheldering over een mogelijke deal die destijds gesloten is. Zij achten dit relevant bij de vraag of de procedure zorgvuldig is doorlopen.

Er is jarenlang gezocht naar een geschikte plek voor de asfaltwerkzaamheden van de firma Bruil die in Wageningen voor overlast zorgen. Gemeenten zaten niet te springen om een bedrijf dat op de huidige locatie zoveel overlast veroorzaakt binnen de gemeentegrenzen te krijgen. Plotseling was daar in 2006 de bereidheid van het college van Arnhem om Bruil te accepteren. In die tijd was het de CDA-fractie in de Staten die een koppeling maakte tussen geld voor het Rijnboogproject in Arnhem en het accepteren van de komst van Bruil. De fracties van de SP en D66 willen graag duidelijkheid omtrent de rol die de provincie in deze gespeeld heeft en in hoeverre er sprake is van een 'deal'.

De gestelde vragen:

1. De provincie had altijd de voorkeur voor verplaasting van Bruil naar Medel in Tiel. Heeft u ooit overwogen met behulp van een inpassingsplan (na 1 juli 2008) Bruil hiernaartoe te verplaatsen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom hebt u daar dan uiteindelijk niet voor gekozen?

2. Heeft de provincie Gelderland bestuurlijk danwel ambtelijk, formeel danwel informeel, afspraken gemaakt met of toezeggingen gedaan tegenover de gemeente Arnhem die gezien zouden kunnen worden als tegenprestatie voor het feit dat Arnhem zich bereid heeft verklaard asfaltfabriek Bruil op de Koningspleij te ontvangen en die niet reeds openbaar bekend zijn uit statenstuk PS2007-341?

3. Is er meer in het bijzonder enige relatie van welke aard dan ook tussen het willen ontvangen van Bruil door de gemeente Arnhem enerzijds en een of meer subsidies die de gemeente ontvangen heeft in het kader van hun sleutelproject Rijnboog anderzijds?

4. Als het antwoord op de tweede of derde vraag bevestigend is, wilt u dan alle afspraken, toezeggingen en/of verbanden die aan de definitie uit vraag 2 en 3 voldoen, nauwkeurig beschrijven en aan de Staten beschikbaar stellen?

Bekijk ook de uitzending die TV Gelderland maakte over de mogelijke komst van Bruil naar Arnhem. Hierin ook de toenmalige CDA fractievoorzittter die heel duidelijk is over een deal: als Arnhem geld wil voor Rijnboog dan moet ze instemmen met komst Bruil! Deze uitzending is te vinden via http://www.rtvgelderlandarchief.nl/index.php?datum=10092008&programma=&id=57080.

Burgerinitiatief Bruil voldoet aan voorwaarden
Ondanks kritiek SP stopt provincie miljoenen in verplaatsing asfaltcentrale Bruil naar Arnhem/Westervoort