Statenvergadering 14 januari: Euroretour, NUON en de N18 op de agenda

8 januari 2009

Statenvergadering 14 januari: Euroretour, NUON en de N18 op de agenda

De eerste maandelijkse vergadering van Provinciale Staten van 2009 vindt plaats op woensdag 14 januari. Op de agenda staan onder andere het Euroretourtje Apeldoorn, de plannen voor de N18 en de toekomst van NUON. Vanaf 10.00 uur is iedereen die belangstelling heeft voor de onderwerpen op de agenda van harte welkom. De Statenvergadering is ook vanachter de computer live te volgen via www.gelderland.nl.

De belangrijkste inhoudelijke punten staan hieronder samengevat. (bron: Persbericht Provincie Gelderland)

N18 Varsseveld-Enschede
Het college van Gedeputeerde Staten vraagt aan PS om in te stemmen met het voorkeursalternatief voor de aanleg van de N18, de verbindende schakel tussen de A18 bij Doetinchem/Varsseveld en de A35 bij Enschede. De weg vormt een belangrijke verbinding tussen de economische regio's Arnhem-Nijmegen en Twente. Het voorkeursalternatief wordt gedragen door de betrokken regionale bestuurders (gemeenten Enschede, Haaksbergen, Berkelland, Oost Gelre en Oude IJsselstreek, provincies Gelderland en Overijssel en de regio's Twente en Achterhoek) met die kanttekening dat de regiopartners eigenlijk een bredere weg willen (2 x 2 rijstroken in plaats van een tweebaansweg). Dat kost echter meer geld. De provinciale bijdrage aan het voorkeursalternatief gaat € 85 miljoen kosten.
Provinciale Staten zal zich over dit voorstel van GS uitspreken.

Gelders Omroepbeleid 2009-2013
Pas na een positief advies van PS aan het Commissariaat voor de Media krijgt Omroep Gelderland een nieuwe zendvergunning. Op basis van de nota Gelders Omroepbeleid die door GS aan PS wordt voorgelegd, zullen de Staten hier een besluit over nemen. Ook over de rol die de regionale omroep moet vervullen moet PS een standpunt innemen. Het college heeft haar visie op die rol neergelegd in de nota 'Afgestemd op Gelderland', Gelders Omroepbeleid 2009-2013. Ook de financiering van de Omroep is hierin opgenomen.

Eurokaartje
De statencommissie Mobiliteit en Economische Zaken (MEZ) heeft zich op woensdag 7 januari gebogen over het GSvoorstel aangaande het 'eurokaartje' in het concessiegebied van busvervoerder Veolia. Een meerderheid van de commissie kan zich vinden in het voorstel van GS om de prijs te verhogen van € 1,- naar € 1,5. De SP wil echter over dit onderwerp nog een debat in PS.

Aandeelhouderschap en strategische koers productie- en leveringsbedrijf van NUON
Omdat het productie- en leveringsbedrijf van NUON (PLB-NUON) en de aandeelhouders op zoek zijn naar een buitenlandse partner, is het zaak om richtinggevende uitspraken te doen over de strategische koers van het bedrijf. Ook een verdere precisering van het kader waarbinnen het college van GS kan en mag opereren, is nu belangrijk.
Dit onderwerp is na bespreking in de commissie Algemeen Bestuur en Financiën op 7 januari aan de agenda toegevoegd.

Euroretour toch duurder dankzij draaien partijen in staten