SP: geen nieuwe helikopterhavens voor filemijders in Gelderland

8 juni 2009

SP: geen nieuwe helikopterhavens voor filemijders in Gelderland

De provincies worden binnenkort verantwoordelijk voor de kleine regionale luchthavens en helikopterhavens. Daarom bespraken Provinciale Staten op 27 mei j.l. een notitie over de Gelderse luchtvaartterreinen. In de notitie stellen Gedeputeerde Staten, het dagelijks provinciebestuur, voor om niets aan het beleid te wijzigen, behalve dat nieuwe helikopterhavens alleen op enkele regionale bedrijventerreinen mogen komen. Voor de SP is dat niet genoeg:

De SP is geen voorstander van de nieuwe provinciale taken voor de luchtvaartterreinen maar als het moet worden opgepakt, moet het ook goed gebeuren. Gedeputeerde Staten zijn veel te afwachtend als het om nieuwe helihavens gaat. In de notitie omschrijven zijn een drietal zoeklocaties bij industrieterreinen aan de A12 tussen Ede en Veenendaal en Duiven en Westervoort en de A73 tussen Wijchen en Nijmegen. Nieuwe

SP en GroenLinks vonden dit niet niet ver genoeg gaan en dienden een amendement in dat nieuwe helikopterhavens alleen voor openbare diensten zoals traumaheli’s en de regiopolitie mochten worden gevestigd. De huidige 16 helikopterhavens moesten op het gebruik en de overlast worden heroverwogen. Een meerderheid van Provinciale Staten dacht daar anders over en vond de aarzelende houding van het provinciebestuur voldoende.

Daardoor blijft het risico bestaan dat er in de toekomst op grote schaal aanvragen voor nieuwe helikopterhavens worden ingediend. Dit is geen doemscenario maar kan in de toekomst zomaar plaatsvinden, bijvoorbeeld omdat gemeenten erg graag een helikopterhaven zien verschijnen. Hierbij een treffend voorbeeld van een gemeentebestuurder die nu al enthousiast is over deze ontwikkelingen:

“Kunt u zich het voorstellen? Vanuit Lingewaard binnen de kortste tijd op uw plaats van bestemming zijn. Geen uren in de file voor een afspraak in Amsterdam maar binnen twee uur uitgerust en zonder ergernis heen en weer. Het is mogelijk. En wel met behulp van een helikopter!”

“Een eigen helikopterplaats biedt vele kansen. Het leven van alledag krijgt een extra dimensie. Sneller op afspraken zijn, zonder last van files. Lingewaard, aan het einde van de A15, wordt het centrale verkeersplein. De fysieke aansluiting met de rest van Nederland is bewerkstelligd met een helikopter”. Aldus de Lingewaardse wethouder van economische zaken in de Betuwse editie van de Gelderlander van 4 april j.l.

SP-statenlid Alex Mink: “Wat ons betreft komen er geen nieuwe helikopterhavens in Gelderland, behalve voor overheidsdiensten. Gelderland moet geen uitvalsbasis worden voor rijke filemijders en wethouders van economische zaken die de bomen naar de hemel zien groeien wanneer er een helikopterhaven in hun gemeente wordt gevestigd”.

De SP is ook kritisch over de rol van luchthaven Teuge. Wat ons betreft moet de luchthaven het doen met het huidige aantal toegestane vluchten. Binnenkort komt gedeputeerde Verdaas (PvdA) met een notitie over de lusten en lasten van Teuge, waarna de politieke discussie over dit vliegveld gevoerd kan worden. Dat is winst. De SP wil op de langere termijn kijken naar krimp en uiteindelijk de sluiting van deze luchthaven. De lusten van Teuge wegen waarschijnlijk niet op tegen de overlast die mensen in Apeldoorn en omgeving ervaren.

Ten slotte wil de SP niet dat de provincie geld steekt in weg- en openbaar vervoerverbindingen met de luchthavens Lelystad en Weeze. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat een vervuilende en overlastgevende vorm van transport wordt gestimuleerd.