SP en D66 willen niet dat provincie privé-gebruik dienstauto vergoedt

7 juli 2009

SP en D66 willen niet dat provincie privé-gebruik dienstauto vergoedt

De Gelderse fracties van SP en D66 zijn tegen het voorstel van de provincie om 110.000 euro per jaar uit te trekken om privé-gebruik van dienstauto door gedeputeerde en Commissaris van de Koningin te vergoeden. In de Statenvergadering van 1 juli hebben zij hierover een amendement ingediend. Stemming hierover vindt in het vervolg van de vergadering, op 8 juli, plaats.

Gedeputeerden en de commissaris van de Koning maken veel gebruik van dienstauto met chauffeur. De belastingdienst beschouwt al het gebruik voor ritten die niet rechtstreeks voortkomen uit hoofde van de functie (het niet-ambtsgebonden gebruik) als privé-gebruik omdat het gebruik ‘andere dan provinciale doeleinden’ dient. Dit resulteert in een bijtelling. Het gaat dan bijvoorbeeld om ritten naar allerlei nevenfuncties.

Per Koninklijk Besluit van 19 februari 2009 is hierover meer duidelijkheid gekomen en is ook de mogelijkheid gecreëerd voor provincies en gemeenten de bestuurders te compenseren. In de voorjaarsnota stelt het dagelijks bestuur van Gelderland voor om dat te doen. Het gaat om 110.000 euro per jaar voor in de toekomst en om 330.000 euro voor de afgelopen jaren (2006-2008). Per amendement stellen SP en D66 voor om deze uitgaven te schrappen.

De fracties van SP en D66 vinden het principieel onjuist dat privé-gebruik van dienstauto’s door vergoed worden uit de provinciale kas. Als het bijvoorbeeld gaat om nevenfuncties zoals voorzitterschappen van een adviescommissie of onderzoek dan kan de opdrachtgever de kosten voor rekening nemen. Gaat het om armlastige opdrachtgevers (bijvoorbeeld kerkelijk, levensbeschouwelijk, cultureel, wetenschappelijk of in algemeen nut) dan zijn er diverse opties. Zo kan in een aantal gevallen de dienstauto thuisgelaten worden en kan de reis anders (goedkoper!) gedaan worden. En indien de kosten niet voor rekening van de opdrachtgever gebracht worden of kunnen worden kunnen ze in dat geval als gift worden afgetrokken van de belasting.

Dit kan lastig zijn maar gewone mensen die bijvoorbeeld vrijwilliger zijn bij hun sportvereniging, leveren ook een belangrijke bijdrage aan de maatschappij, maar zijn ook zelf verantwoordelijk voor dit privégebruik. Dat hoeft bij provinciebestuurders niet anders, zo stellen de twee Gelderse fracties.

Kortom, niet de provincie (provinciaal gemeenschapsgeld) betaalt het privé-gebruik maar de bestuurder zelf of zijn opdrachtgever. Op 8 juli zal blijken of een meerderheid van provinciale staten het met dit voorstel van SP en D66 eens is.