Vragen SP over Gelderse bonnetjes

16 september 2009

Vragen SP over Gelderse bonnetjes

De Gelderse SP fractie wil volstrekte openheid over de declaraties van leden van het college van gedeputeerde staten. De fractie stelt voor om het voorstel van minister Ter Horst over te nemen om de bonnetjes voortaan maandelijks op het internet te zetten. Nu staat daar voor Gelderland nog niets. De SP wil ook dat er voortaan veel terughoudender gedeclareerd gaat worden. Woordvoerder statenlid Agnes Lewe: ‘Het is nu gewoon te veel en bovendien zitten er dingen tussen waar je echt vraagtekens bij kunt zetten!’

De declaraties van alle leden van gedeputeerde staten zijn na een WOB-verzoek van RTL. Nieuws openbaar gemaakt. Daaronder ook die van de gedeputeerden van Gelderland. De SP-fractie Gelderland heeft de stukken ingezien en pleit voor volstrekte openheid door plaatsing op internet.

Gedeputeerden beschikken over een goed inkomen (meer dan 7.000 euro bruto per maand) en ontvangen daarnaast een onkostenvergoeding ter hoogte van circa 7.500 euro per jaar.
De Commissaris van de Koningin ontvangt een onkostenvergoeding van circa 20.000 euro per jaar. De leden van Gedeputeerde Staten kunnen gebruik maken van een dienstauto en ontvangen reiskostenvergoeding als zij hun eigen auto of het openbaar vervoer gebruiken. De belastingbijtelling voor privegebruik wordt door de provincie ook nog eens vergoedt.

Het stoort de SP dat er zoveel gedeclareerd wordt: van een enkel kopje koffie tot een permanente reisverzekering, heel veel maaltijden en diners - een enkele daarvan tussen twee collegeleden met partners - , een filmpje in het hotel, een aktetas en een dure coach die 416,50 euro per gesprek kost. Lewe: ‘Gewone mensen moeten ook wel eens buitenshuis eten en drinken en betalen dat uit eigen zak. Wie naar school gaat heeft een boekentas nodig en iedereen die dat nodig heeft, betaalt zijn eigen permanente reisverzekering.’ Wat de SP betreft wordt er naast de vaste onkostenvergoeding geen cent meer uitgekeerd.

De vragen van de SP-fractie aan het college:

1. Veel declaraties bestaan uit zeer kleine bedragen, één kopje koffie bijvoorbeeld, of een paar glazen bier met een sigaartje. Wat is de afweging geweest om deze uitgaven de declareren en niet gewoon zelf te betalen?

2. Zijn alle declaraties rechtmatig, met andere woorden vallen zij binnen de regels die hierover gesteld zijn? We hebben vraagtekens bij rekeningen voor bijvoorbeeld doorlopende reisverzekeringen, een ‘feedbackadviseur’ (coach?), een aktetas of het lidmaatschap van het Internationaal perscentrum Nieuwspoort.

3. Bent u bereid de declaraties op de website van de provincie te plaatsen zoals dat bij ministeries en vele gemeenten en ook bij andere provincies (Utrecht, Limburg) gebeurt? Dit zou ook in overeenstemming zijn met het eerdere pleidooi van de SP fractie om alle informatie uit WOB-verzoeken op internet te publiceren.

4. Bent u bereid het voorstel van minister Ter Horst volgen en vanaf nu maandelijks een overzicht van de declaraties op de provinciale website te publiceren?

5. Bent u bereid om voortaan grenzen te stellen aan het maximale bedrag dat een lid van het college (gedeputeerde of CdK) jaarlijks mag declareren?

Overzicht RTL Nieuws met totale kosten declaraties Gelderse gedeputeerden