Gelderland moet snel ingrijpen bij klachten over Regiotaxi Rivierenland

20 oktober 2009

Gelderland moet snel ingrijpen bij klachten over Regiotaxi Rivierenland

De Gelderse SP-fractie heeft schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld over een klachtenrapport van FNV Lokaal Culemborg over de Regiotaxi Rivierenland. Uit het rapport blijkt dat er problemen zijn met het vervoer vanaf ziekenhuizen en treinstations en dat klanten vaak niet op tijd een telefoontje van de centrale krijgen dat hun taxi voor de deur staat. Deze problemen komen vaker voor en het provinciebestuur moet met een oplossing komen.

SP-statenlid Alex Mink wil van het college weten wat zij gaan doen aan de klachten van FNV Lokaal Culemborg. De vakbond heeft daarover al een brief aan gedeputeerde van Haaren van het CDA gestuurd.

Veel van de klachten zijn in 2007 en 2008 al in de Statencommissie Mobiliteit besproken. Daarbij vroeg de SP ook aandacht voor mensen die vroeger onder het vervoer vanuit het ziekenfonds vielen. Het door de zorgverzekering betaalde taxivervoer is in 2005 door bezuinigingen ingeperkt tot enkele groepen patiënten, zoals blinden en mensen die een chemokuur of bestraling ondergaan. Verder is er nog een moeilijke hardheidsclausule van kracht. Op grond van enkele kenmerken zoals afstand en hoeveelheid behandelingen kan de zorgverzekeraar nog aantal taxiritten vergoeden. Deze regeling is zeer beperkt zodat een grote groep ziekenhuispatiënten alsnog op de Regiotaxi is aangewezen. De gedeputeerde gaf aan dat zij deze problemen bij de minister van Volksgezondheid zou melden. De SP wil weten wat er sindsdien gebeurd is.

Regiotaxi

Een dure oplossing zou het aanbieden van prioriteitsritten zijn, waarbij ziekenhuispatiënten gegarandeerd voorrang op andere klanten krijgen. Zo’n oplossing is erg duur maar misschien zijn er andere mogelijkheden om de wachttijden voor ziekenhuispatiënten kort te houden.

Een ander punt is de afstemming tussen de centrale die de ritten regelt en de taxibedrijven. Beide functies zijn los van elkaar aanbesteed. De SP wil weten hoe de samenwerking tussen de ritcentrales en de taxibedrijven verloopt. Het liefst zien wij dat zulke zaken niet worden aanbesteed en, als het niet anders kan, dat het boeken en rijden van ritten in handen van een bedrijf blijft.

De SP wil ook dat de wachttijden van klanten op treinstations korter wordt, met name in de avonduren. Uit de brief van FNV Lokaal bleek dat één klant ’s avonds een uur moest wachten op het verlaten station Culemborg. Het kan altijd gebeuren dat taxiklanten moeten wachten maar zulke situaties moeten zoveel mogelijk worden voorkomen.

Lees hier de vragen:

Inleiding

Op 11 oktober j.l. heeft het college een brief van FNV Lokaal te Culemborg over klachten bij de Regiotaxi ontvangen. Deze klachten hebben vooral te maken met bejegening, ritplanning en coördinatie van ritten en wachttijden. De SP wil graag van het college weten welke acties er zijn ondernomen of worden ondernomen.

Vragen

1. In 2007 heeft de commissie MEZ al gesproken over het vervoer van en naar ziekenhuizen door de Regiotaxi. In enkele ziekenhuizen zijn meldpunten en wachtplekken voor de klanten van de Regiotaxi gecreëerd. Toch blijft er een probleem rondom het vervoer van ziekenhuispatiënten. Destijds heeft de gedeputeerde toegezegd om deze problemen aan de minister van VWS te melden. Welke acties heeft het college sindsdien ondernomen? En deelt het college de mening dat het beter zou zijn om een deel van de doelgroep weer onder het oude regime van vervoer door de zorgverzekeraar zoals dat tot 2005 gold te laten vallen?

2. Destijds bleek ook dat het een kostbare zaak zou zijn om prioriteitsritten van en naar ziekenhuizen in te voeren. Veel ziekenhuisafspraken zijn al geruime tijd tevoren gepland. Kan het college alsnog, in overleg met de centrales en taxibedrijven, op zoek gaan naar een manier om klanten met een dergelijke afspraak die op tijd een rit reserveren ook de garantie te geven dat ze alsnog op tijd hun afspraak kunnen halen? Zo nee, waarom niet en op welke wijze kunnen ziekenhuispatiënten dan op tijd arriveren?

3. Wat gaat het college doen om ervoor te zorgen dat klanten op tijd een voormelding krijgen? Wat zijn hiervoor de criteria en in hoeverre houden de centrales en taxibedrijven zich hieraan?

4. Hoe verloopt de communicatie tussen de centrales en de taxibedrijven? Kunt u inzicht geven in de winst in tijd en geld die is behaald door het ontkoppelen van de centrales en de taxibedrijven? Zo nee, wanneer evalueert u dit punt dan en wat zijn dan de overwegingen om bij de volgende aanbesteding al dan niet de centrales en taxiritten los van elkaar aan te besteden?

5. Cliënten klagen ook over de registratie van klachten. Er wordt een geval genoemd van een klacht die niet geregistreerd kan worden omdat de rit onbekend is. Hoe wordt dit bijgehouden?

6. De aansluiting tussen Regiotaxi en trein blijft soms moeilijk. Welke acties onderneemt het college om lange wachttijden, met name ’s avonds, op stations te voorkomen?

7. Spelen dergelijke klachten ook in andere Regiotaxi-concessies? Waar en in welke mate? En welke acties onderneemt het college tegen klachten elders?

8. Bij de uitrol van de nieuwe Regiotaxi was er sprake van de inzet van klantenpanels. Wat hebben deze klantenpanels tot nu toe voor een resultaten gehad? Wat zijn de merkbare verbeteringen als gevolg van deze klantenpanels?

Verbetering Regiotaxi : van woorden naar daden