SP wil dat Gelderse politieke partijen minder geld krijgen

10 november 2009

SP wil dat Gelderse politieke partijen minder geld krijgen

De Gelderse Statenfractie van de SP stelt voor om de fractievergoedingen voor de partijen in Provinciale Staten met tien procent te verlagen. Verschillende Gelderse fracties kunnen prima functioneren en toch geld overhouden. Dit voorbeeld moet gevolgd worden door alle partijen.

Eric van KaathovenZuinig omgaan met gemeenschapsgeld is een belangrijke opdracht voor iedere volksvertegenwoordiger en bestuurder. En dan gaat het niet alleen om miljoenenprojecten maar ook om relatief kleine uitgaven. Sinds 2003 is er bijna 3 miljoen euro aan fractiesubsidie uitbetaald. Daarvan kwam 260.000 euro terug. Dat betekent dat een verlaging van tien procent zonder al te veel problemen mogelijk zou moeten zijn. SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven: “Er zijn fracties die prima functioneren en toch hele bedragen over houden. En waarom zouden de anderen dit goede, zuinige, voorbeeld niet kunnen volgen?”

Het voorstel houdt in dat de subsidies aan de fracties niet met het inflatiepercentage geïndexeerd worden maar verlaagd met 10 procent. De hoogte van de beschikbare subsidies voor het komende jaar worden dus gelijk aan 90 procent van die van het jaar 2009.