Stop geld stationshal Arnhem in spoorverbinding Zevenaar-Doetinchem

9 november 2009

Stop geld stationshal Arnhem in spoorverbinding Zevenaar-Doetinchem

De Gelderse Statenfractie van de SP vindt dat de 8,5 miljoen euro extra die uitgetrokken worden voor de stationshal in Arnhem beter besteedt kunnen worden aan het verbeteren van het openbaar vervoer op de spoorlijn Zevenaar-Doetinchem.

Alex MinkDe SP vindt het geen goede besteding van gemeenschapsgeld om miljoenen uit te geven aan een prestigeproject van een stadsbestuur dat keer op keer een te grote broek aantrekt. SP Statenlid Alex Mink: “Al die miljoenen gaan naar een veel te dure hal terwijl alle openbaar vervoer voorzieningen gewoon in de tunnels zitten, die er al liggen. Die stationshal hoort niet bij het station. Dat Arnhem nu weer miljoenen krijgt toegespeeld, na al die miljoenen voor de megaflop Rijnboog. is toch niet uit te leggen?”

In plaats van geld in de bodemloze bouwput van het station in Arnhem te gooien ziet de SP liever dat er geld wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer zelf. De SP krijgt veel klachten over de treinverbinding van Arnhem met de Liemers en de Achterhoek. Er is nu al sprake van overvolle treinen en sommigen spreken al van Japanse toestanden tijdens de spits.

De provincie wil wel 3,75 miljoen uittrekken binnen een totaalpakket van 10,5 miljoen euro voor een aantal maatregelen maar dit is onvoldoende voor structurele oplossingen. De SP stelt dan ook voor het bedrag van de stationshal te reserveren voor spoorverdubbeling op (delen van) het traject Zevenaar-Doetinchem.

Gelderland moet serieus naar investeringen in het spoor kijken

Station Arnhem heeft nog geen GO van iedereen