SP: kappen met knip in buslijn Tiel-Nijmegen

4 december 2009

SP: kappen met knip in buslijn Tiel-Nijmegen

De Gelderse SP-fractie is boos over het voortbestaan van de knip in Druten van de buslijn tussen Tiel en Nijmegen. Enkele jaren geleden werd de buslijn tussen beide steden in twee delen gesplitst omdat de vervoerders niet wilden samenwerken. Daardoor moesten reizigers in Druten van buslijn wisselen. Veel reizigers liepen hun aansluiting mis en moesten dan minimaal een half uur op de volgende bus wachten. Uiteindelijk kwam er tijdens de spitsuren weer een rechtstreekse buslijn tussen Tiel en Nijmegen. De overstap in Druten zou vanaf 13 december ook in de avonduren en weekeinden verdwijnen. Nu blijkt dat de vervoerders er weer niet uitkomen wil de SP weten wanneer de busreizigers hun rechtstreekse lijn weer terugkrijgen.

Alex MinkDe SP wil van het dagelijks provinciebestuur weten wanneer de belofte aan de reizigers om de verplichte overstap te beëindigen nu wordt nagekomen en pleitte al meerdere malen voor het volledige herstel van een snelle buslijn tussen Tiel, Druten en Nijmegen. Dat is steeds blijven hangen in half werk en moeilijke afspraken tussen de busbedrijven, de provincie en de stadsregio Arnhem-Nijmegen.

SP-statenlid Alex Mink: “de knip in Druten is het keiharde bewijs voor het floppen van de marktwerking in het busvervoer. Arriva en Novio hebben na veel druk door de provincie en de stadsregio samen de buslijn tijdens de spitsuren hersteld. Als definitieve oplossing zou de verplichte overstap ook in de avonduren en tijdens weekeinden verdwijnen. Maar door het geneuzel tussen vervoerders en overheden staan mensen bij een misgelopen overstap na 13 december alsnog een uur te blauwbekken op het Drutense busstation. Dat is te gek voor woorden. Dit gedoe jaagt mensen weer eens de bus uit en dat mag nooit zo gebeuren. Het moet na vijf jaar touwtrekken eens afgelopen zijn!”.

Lees hieronder de schriftelijke vragen die zijn gesteld door de SP:

Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland
datum: 3 december 2009
van: R. Mink (SP)
onderwerp: Knip in Druten van de buslijn Tiel-Nijmegen

Uit het artikel “Reizigersclub: belofte geschonden nu overstap bus in Druten deels blijft” in de Nijmeegse editie van De Gelderlander van vandaag blijkt dat er geen volledig herstel komt van de rechtstreekse busverbinding Tiel-Nijmegen doordat busreizigers op sommige momenten en tijden moeten overstappen in Druten.

Vragen

1. Uit het krantenartikel blijkt dat busreizigers op de buslijn tussen Nijmegen en Tiel ook in de toekomst tijdens weekeinden en avonduren in Druten moeten overstappen. In weerwil van eerdere toezeggingen vindt er dus geen volledig herstel van de rechtstreekse busverbinding tussen beide steden plaats. Hoe verhoudt dit zich tot eerdere uitspraken en beloften over het herstel van de rechtstreekse verbindingen?

2. Op welke wijze zet het college zich, samen met het dagelijks bestuur van de stadsregio Arnhem-Nijmegen, ervoor in dat er weer een rechtstreekse busverbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd?

3. Volgens het krantenartikel ligt een belangrijke oorzaak in de materieelinzet. Arriva rijdt, zoals gewoonlijk, in de daluren met een taxibus en Novio zet een reguliere lijnbus in. Volgens de verantwoordelijk portefeuillehouder zijn de problemen te wijten aan de provincie en Arriva. Bent u het met ons eens dat er een rechtstreekse busverbinding tussen Tiel, Nijmegen en Druten moet zijn, zonder overstap en ongeacht welke afstemmings- en bevoegdhedenproblemen dan ook?

4. Kan het college een uitspraak doen op welke datum de knip in Druten nu eindelijk wordt opgeheven?