SP Gelderland: Jeugdzorg moet ook luisteren naar de jeugd

17 maart 2010

SP Gelderland: Jeugdzorg moet ook luisteren naar de jeugd

De Gelderse SP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van een rapport van Defence for Children. Uit dit rapport blijkt dat kinderen die te maken hebben met jeugdzorg zichzelf niet serieus genomen voelen en dat het schort aan de communicatie met name met de gezinsvoogd. De SP-fractie wil weten of deze situatie herkenbaar is voor Gelderland, wat voor klachten er zijn en wat daarmee gedaan wordt.

SP-statenlid en woordvoerder jeugdzorg Margriet Bleijenberg is blij dat Defence for Children dit onderzoek heeft gedaan. Bleijenberg: “In het evaluatieonderzoek naar de werking van de jeugdzorg was er helemaal geen aandacht voor de mening van de kinderen die zelf te maken hebben met jeugdzorg. Terwijl zij toch de groep zijn waar de jeugdzorg om draait. In de jeugdzorg moet het kind centraal staan, niet de instellingen.”

Het onderzoek van Defence for Children komt met een aantal opvallende conclusies:

• Jongeren voelen zich weinig serieus genomen door de jeugdzorg, dit zou volgens hen veel beter kunnen worden als met name gezinsvoogden vaker bereikbaar zijn, op de afgesproken tijd komen en de naam van de jongere kennen.
  • 71% van de jongeren geeft aan dat de gezinsvoogd slecht bereikbaar is en geven als tip: geef de gezinsvoogd een assistent.
  • De mogelijkheden van de gezinsvoogd zijn beperkt, omdat ook deze te maken heeft met de problemen van de wachtlijsten voor behandeling. Dit vinden jongeren zorgelijk en zij geven aan dat dit tot verergering van de problemen kan leiden en soms zelfs tot uithuisplaatsing.
  • De communicatie rondom uithuisplaatsing vinden jongeren niet goed: 60% van hen geeft aan dat er geen gesprek is geweest met een (zoals zij het ervaren) deskundige. Zij geven als advies dat jongeren alleen uit huis geplaatst mogen worden “als daar een goede reden voor is”.

Bleijenberg vind dit een verontrustend beeld en wil van Gedeputeerde Staten in hoeverre deze conclusies voor Gelderland gelden: “Het blijkt dat een groot deel van de kinderen in de jeugdzorg ervaren dat er slecht gecommuniceerd wordt. Het is zaak dat er naar de kinderen geluisterd wordt en dat zij zich ook gehoord voelen. Ik wil van Gedeputeerde Staten weten of dat in Gelderland ook het geval is.”