Rekening voor de crisis niet naar bus- en treinreizigers afschuiven

30 april 2010

Rekening voor de crisis niet naar bus- en treinreizigers afschuiven

De SP wil niet dat de provincie Gelderland alweer gaat bezuinigen op het openbaar vervoer. Het dagelijks provinciebestuur is aan het zoeken naar bezuinigingsvoorstellen en zoekt dat geld bij het schrappen van nieuwe plannen voor nieuwe snelle buslijnen en wil geen provinciaal geld meer in buurtbussen en Regiotaxi’s steken.

Gedeputeerde Staten, het dagelijks provinciebestuur, hebben 43 miljoen euro aan jaarlijkse bezuinigingen bij elkaar gezocht. Zij willen daarom schrappen in de plannen voor nieuwe snelle buslijnen en regionaal spoor. De subsidies voor de buurtbussen en Regiotaxi’s worden niet meer uit de provinciekas betaald maar vanuit de Rijkssubsidie, de Brede Doeluitkering, voor verkeer en vervoer aan de provincie.

SP-statenleden Alex Mink en Eric van Kaathoven: “De afgelopen jaren is er op het openbaar vervoer bezuinigd. Er moet juist geld bij om het bus- en treinvervoer weer te verbeteren. Bus- en treinpassagiers moeten niet opdraaien voor de rekening van de crisis!”.

De SP diende woensdag een motie in waarin werd uitgesproken dat er niet mag worden bezuinigd op het openbaar vervoer. De motie kreeg alleen steun van Groenlinks, de Partij voor de Dieren en Groep van Bergen. Het CDA en de PvdA vonden de motie overbodig. Dat waren ook de partijen die zelf nog niet durven te kiezen waarop er wel moet worden bezuinigd.

Gelders openbaar vervoer moet op peil blijven