SP wil bezuinigen op prestigeprojecten

2 april 2010

SP wil bezuinigen op prestigeprojecten

Het Gelderse provinciebestuur moet 60 miljoen bezuinigen en doet dat grotendeels op sociaal beleid. Op 31 maart was hierover een debat in provinciale staten. De SP betreurt het dat het college kiest voor asociaal VVD beleid. De SP wil bezuinigen op miljoenenverslindende prestigeprojecten en op provinciepromotie.

Op 31 maart debatteerden Provinciale Staten voor de tweede maal over de dreigende bezuiniging vanuit het Rijk die de provincie jaarlijks 60 miljoen euro gaat kosten. Fractievoorzitter Eric van Kaathoven betoogde dat de centrale vraag is wie de rekening voor de crisis gaat betalen.

Van Kaathoven: 'Het college legt de rekening van de crisis neer bij de mensen die op de bus staaan te wachten, de mensen die een ambulance nodig hebben, die proberen hun dorp leefbaar te houden met een Kulturhus, de mensen die onze kinderen respect voor de natuur bijbrengen en niet bij de asfaltboeren en de betondraaiers, de prestigeprojecten gaan gewoon door!' Van Kaathoven constateerde met VVD-voorman Markink dat wat het college nu voorstelt, feitelijk onversneden VVD-beleid is. De coalitiepartijen CDA PvdA en CU wilden net als in januari ook nu nog geen duidelijkheid geven waarop zei willen bezuinigen (en waarop zeker niet). Er kwam maar geen antwoord op vragen die SP-fractievoorzitter Van Kaathoven stelde over bij wie zij de rekening van de crisis neer willen leggen. Zij laten met hun vage verhalen de Gelderlanders zeker tot juni in onzekerheid.

De SP had wel een duidelijk verhaal wat in grote lijnen in januari ook al gehouden was. Van Kaathoven "Wat ons betreft wordt er flink geschrapt in provinciale taken omdat de provincie zich niet als derde overheid tegen allerlei zaken aan moet bemoeien. We hebben er toen ook al nadrukkelijk bij gezegd dat wat ons betreft bij het afstoten van taken de pot met geld meegaat en dat hier dus geen bezuinigingen gehaald worden. Bezuinigen, dat doe je maar op al die miljoenenverslindende prestigeprojecten van nu en van de toekomst, Voorbeelden hebben we de afgelopen jaren genoeg gezien, zoals de te dure stationshal in Arnhem, het bij voorbaat mislukte Rijnboogproject, Waterfront Harderwijk de doortrekking van de A15 en de opwaardering van de N18, Health- en Food-valleys en Betuwse bloemen."

Volgens de SP staan we in Nederland maar ook in Gelderland voor de keuze, wordt het liberaal en a-sociaal of menselijk en sociaal. Het is duidelijk welke keuze dit college maakt. Van Kaathoven: "Het college legt de rekening van de crisis neer bij de daklozen, de plattelanders, de mensen die met de bus moeten, de mensen die op een ambulance wachten, de mensen die onze kinderen respect voor natuur en milieu bijbrengen en noem maar op. En gaat ondertussen gewoon door met geld uitgeven aan prestigeprojecten en geld reserveren voor toekomstige prestigeprojecten."