h

SP wil toelichting over getouwtrek tussen busvervoerders Veluwe

13 april 2010

SP wil toelichting over getouwtrek tussen busvervoerders Veluwe

De Gelderse SP wil snel van het dagelijks provinciebestuur weten welke verschillen er zitten in de aanbiedingen van Syntus en Veolia voor het openbaar vervoer op de Veluwe. Syntus wordt vanaf december 2010 de nieuwe vervoerder maar de huidige vervoerder Veolia tekent bezwaar aan en wil haar gelijk gaan halen via de bestuursrechter. Volgens Veolia worden er minder dorpen bediend en rijdt er vanaf 21 uur een belbus die reizigers vooraf moeten bestellen. Deze kwestie toont weer aan dat het niet om busreizigers maar om centen en marktaandelen gaat.

SP-statenlid Alex Mink: “Er is alweer een kemphanengevecht uitgebroken tussen busbedrijven. Het gaat nu alleen nog maar over centen en marktaandelen, niet over hoe mensen beter vervoerd kunnen worden. Het toont maar eens aan dat die aanbestedingen flauwekul zijn. Het is leuk dat Veolia in meer dorpen busvervoer zou gaan aanbieden en geen belbus wil inzetten maar dit begint een soap te worden, zeker na het getouwtrek over de concessie Achterhoek/Rivierenland waar Syntus verloor en een dergelijke bezwaarprocedure loopt”.

De SP vindt het prima dat vervoerders meer dorpen willen bedienen maar ziet wel de nodige adders onder het gras. De provincie eist dat elk dorp van 1500 inwoners op werkdagen een keer per uur van ’s ochtends zeven uur tot ’s avonds zeven uur door een buslijn wordt bediend. Syntus wil dorpen vanaf 800 inwoners van een bus voorzien en bij Veolia krijgen busreizigers vanaf 250 inwoners een busverbinding. Alex Mink: “Allemaal leuk en aardig maar je kunt er bijna vergif op innemen dat zulke verbeteringen uiteindelijk door bezuinigingen worden afgepakt, om nog maar te zwijgen over vervoerders die het mes in zulke lijnen zetten omdat ze er volgens hen te weinig aan verdienen”.

De inzet van belbussen na 21:00 uur is voor de SP onaanvaardbaar en houdt een grote verslechtering in voor busreizigers die in de avonduren willen reizen. Mink: “Dat betekent het failliet voor het openbaar vervoerbeleid van de provincie Gelderland.”

Lees hieronder de schriftelijke vragen die door de SP gesteld zijn aan gedeputeerde staten:
Update Inmiddels zijn ook de antwoorden toegevoegd

Inleiding

Volgens een artikel in De Gelderlander van 12 april j.l. gaat Veolia in beroep tegen de gunning aan Syntus van de OV-concessie Veluwe. Veolia heeft ook een persbericht verstuurd over de gunning aan Syntus. Naar aanleiding hiervan stelt de SP-fractie de volgende vragen aan het college van Gedepu-teerde Staten.

Vragen

Vraag 1:
Wat is uw reactie op het instellen van bezwaar tegen het besluit van het college om de concessie Veluwe aan Syntus te gunnen?
Antwoord:
Het bezwaar van Veolia is gebaseerd op de mogelijkheden die de Wet personenvervoer hiertoe biedt

Vraag 2:
Kunt u een toelichting geven op de gang van zaken in de afgelopen vijf weken, nu Veolia beweert dat er nauwelijks een toelichting vanuit de provincie is gegeven op de gunning aan Syntus?
Antwoord:
Onze beslissing om Syntus de concessie te verlenen is in onze afwijzingsbrief uitgebreid toegelicht, waarbij zowel op de scores van Veolia als op die van de winnaar is ingegaan. Vervolgens zijn nog twee uitgebreide, toelichtende gesprekken gevoerd tussen provincie en Veolia.

Vraag 3:
Is het correct dat er door Veolia in meer kernen openbaar vervoer wordt aangeboden dan door Syntus en dan wordt geëist in de provinciale netwerknota OV, die een minimale bediening van kernen van 1500 inwoners tussen 7:00 en 19:00 uur op werkdagen voorschrijft?
Antwoord:
In deze fase van de bezwarenprocedure worden geen mededelingen gedaan over de inhoud van de offertes van de verschillende vervoerbedrijven. Wel kan aangegeven worden dat bestaand beleid, zoals geformuleerd in de netwerknota OV, de leidraad is geweest voor de uitvraag door de provincie.

Vraag 4:
Is het correct dat Syntus na 21:00 uur een belbus inzet?
Antwoord:
Zie het antwoord op vraag 3.

Vraag 5:
Bent u het met ons eens dat een dergelijke inzet van vraagafhankelijk openbaar vervoer tot een wezenlijke verslechtering van het vervoersaanbod leidt?
Antwoord:
In het bestek wordt de mogelijkheid geboden om vraagafhankelijk openbaar vervoer aan te bieden. Dit als één van de mogelijkheden om tot een goede afstemming van vraag en aanbod te komen en daarmee lege bussen te voorkomen. Deze mogelijkheid is mede naar aanleiding van discussies met Provinciale Staten in het bestek opgenomen.

Vraag 6:
Bent u bereid om extra middelen in te zetten om alsnog een vaste kleine bus aan te bieden in het tijdvak 21:00 - 23:00 uur? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Gelet op het antwoord op vraag 4 en 5 zien wij hiertoe –indien deze omstandigheid zich voor mocht doen- vooralsnog geen aanleiding.

Vraag 7:
Kunt u een exacte toelichting geven op de verschillen tussen Veolia en Syntus als het gaat om de inzet van belbussen, de bediening van de dorpen tussen 250 (Veolia), 800 (Syntus) en 1500 (provinciale basisnorm) inwoners, en de laatste ritten tussen 21 en 23 uur? Welke lijnen, tijden en dorpen betreft dit?
Antwoord:
Zie het antwoord op vraag 3 en 4.

Nipte winst voor Arriva maar SP blijft kritisch

U bent hier