SP wil dat Gelderse bestuurders naar hoorzittingen bezuinigingen komen

18 juni 2010

SP wil dat Gelderse bestuurders naar hoorzittingen bezuinigingen komen

De Gelderse SP-fractie roept gedeputeerden van de provincie Gelderland op aanwezig te zijn bij de hoorzittingen die woensdag 23 juni gehouden worden over de bezuinigingsplannen van de provincie. De SP, fel tegenstander van die bezuinigingen, reageert hiermee op het bericht dat de hoorzittingen niet in de agenda’s van de gedeputeerden zouden staan.

Fractievoorzitter, Eric van Kaathoven, was er blind vanuit gegaan dat de gedeputeerden die met hun voorstellen voor drastische bezuinigingen een enorme sociale kaalslag dreigen aan te richten, bij de hoorzittingen op het provinciehuis aanwezig zouden zijn.
Hij schrok dan ook toen hij bij het overzicht van activiteiten van de gedeputeerden dat altijd in een persbericht wordt rondgestuurd, voor woensdag 23 juni het volgende zag:

Woensdag 23 juni
Gedeputeerde Annelies van der Kolk opent de nieuwe huisvesting van Bureau Milieumetingen, afdeling Handhaving van de provincie Gelderland. Het bureau is verantwoordelijk voor onder andere milieu-metingen en verzamelt data die vervolgens worden geïnterpreteerd en geanalyseerd. Ook fijnstofmetingen behoren tot de verantwoordelijkheden. Het bureau werkt zowel voor de provincie als de Gelderse gemeenten.
(16.00 – 16.30, Markt 23 in Arnhem)

Gedeputeerde Annelies van der Kolk opent de nieuwe dagsteiger in de gemeente Buren. De Korne is weer goed bevaarbaar gemaakt voor pleziervaart. Hiermee komen er meer kansen voor de gemeente Buren voor versterking van het toerisme.
(11.00 - 12.30 uur Kornedijk, t.o. de kerk in Buren)

Gedeputeerde Hans Esmeijer gaat voor het Cultuuroverleg Oost Nederland op studiereis naar Kopenhagen. Tijdens het verblijf in Kopenhagen worden verschillende culturele hoogtepunten in de Deense hoofdstad bezocht.
Overige deelnemers aan de cultuurreis zijn Overijssels gedeputeerde Dick Buursink en vertegenwoordigers van diverse gemeentes uit beide provincies.
(Woensdag 23 tot en met vrijdag 25 juni, Kopenhagen, Denemarken)

De hoorzittingen worden dus helemaal niet genoemd. Daarop informeerde hij bij de persvoorlichting. En die liet weten dat “uit de agenda’s van de gedeputeerden niet blijkt dat ze aanwezig zijn tijdens de hoorzittingen”. De SP fractie doet nu een dringende oproep aan de gedeputeerden om de hoorzittingen in zijn geheel bij te wonen. Van Kaathoven: “Dit zijn de meest dramatische en asociale bezuinigingen die de provincie ooit gepland heeft. En dan zouden de gedeputeerden van PvdA, CDA en Christen Unie die achter deze plannen zitten niet eens de moeite nemen te komen luisteren naar de mensen die komen vertellen hoe zeer het ze raakt? Ik kan dat bijna niet geloven. Dat ze er niet met zijn allen de hele tijd bij zijn, daar kan ik nog iets bij voorstellen – al zou het ze sieren - maar dan roep ik ze toch echt op om ervoor te zorgen dat bij elke sessie van de hoorzittingen tenminste een gedeputeerde komt luisteren. Dat is toch niet teveel gevraagd?”

Overigens geldt de oproep van de SP alleen aan de gedeputeerden en niet de Commissaris van de Koningin waarvan bekend is dat hij wegens gezondheidsproblemen niet aanwezig kan zijn.

SP acties tegen de kaalslag

De steenrijke provincie Gelderland is van plan miljoenen te bezuinigen op ambulances, daklozen, bibliotheken, openbaar vervoer, milieu, natuur en landschap, dorpshuizen, schaapskuddes en op Omroep Gelderland. De SP verzet zich hiertegen en heeft Gelderlanders opgeroepen om naar de hoorzittingen te komen om hun zegje te doen. Meer over de standpunten en de acties van de SP tegen de bezuinigingen vindt u op www.gelderland.sp.nl

De hoorzittingen vinden plaats op woensdag 23 juni in het provinciehuis te Arnhem en worden georganiseerd door provinciale staten. Er hebben zich al tientallen sprekers gemeld. Sprekers kunnen zich nog aanmelden tot maandagochtend 12 uur via www.gelderland.nl. Daar kunt u ook meer lezen over de bezuinigingsplannen van de provincie.

Film de kaalslag! Laat zien wat er mis gaat!
PROVINCIALE BEZUINIGINGEN - Verhef je stem op 23 juni!