Retourtje Shanghai, waarom?

18 augustus 2010

Retourtje Shanghai, waarom?

Namens de SP-fractie heeft Statenlid Agnes Lewe vragen gesteld over een reis van gedeputeerde Marijke van Haaren naar de World Expo 2010 in Shanghai. De partij wil weten wat de redenen voor deze reis waren en wie de kosten heeft betaald.

Bestuurders van provincies en grote gemeenten en reisden met deels grote delegaties naar de World Expo 2010 in Shanghai. De provincie Utrecht spendeerde met 7 personen bijna € 45.000 constateert tijdschrift Binnenlands Bestuur in een artikel op 23 juli 2010. Gelderland stuurde geen delegatie, maar gedeputeerde Marijke van Haaren was volgens Binnenlands Bestuur wel van plan om op 15 en 16 juli naar Shanghai te gaan.

De SP is daar verbaast over. In het recente bezuinigingsdebat is namelijk besloten minder geld te spenderen aan reizen naar China. Bovendien was er in april 2010 al een economische missie in China geweest, waarbij mevrouw Van Haaren de zieke commissaris had vervangen. De SP heeft daarom de volgende vragen gesteld:

1. Wat was de reden voor het bezoek van de gedeputeerde aan de World Expo 2010 in Shanghai?
2. Wat waren de kosten?
3. Wie betaalde deze kosten?
4. Als de kosten door de provincie zijn betaald, hoe rechtvaardigt u deze uitgaven.

Wat doet Keereweer in Mexico?