Shanghai-reis gedeputeerde roept vragen op bij Gelderse SP

30 september 2010

Shanghai-reis gedeputeerde roept vragen op bij Gelderse SP

Gedeputeerde Staten heeft de vragen beantwoordt die de SP had gesteld over een reis van gedeputeerde Van Haaren naar de World Expo in Shanghai. In een artikel van Binnenlands Bestuur van 23.07.2010 getiteld “Shanghai-tripjes kosten tienduizenden euro’s” had gestaan: “Gelderland stuurt geen delegatie, wel was gedeputeerde Marijke van Haaren van plan de tentoonstelling te bezoeken op 15 en 16 juli”. De beantwoording roept echter nieuwe vragen op.

Het blijkt dat gedeputeerde Van Haaren op uitnodiging van het bedrijf Grontmij heeft deelgenomen aan een congres inzake “Sustainable Development’’ en daar ook een voordracht heeft gehouden. Naast de gedeputeerde zijn ook nog drie personen als “ambtelijke ondersteuning” mee naar Shanghai geweest. De hele reis is betaald door de provincie. Het college rechtvaardigt dat als volgt: “Het belang voor Gelderland is er in gelegen dat in de laatste jaren in China veel contacten zijn opgebouwd door diverse Gelderse bedrijven en kennisinstellingen, zoals Wageningen UR, op het gebied van duurzame ontwikkeling.”

De beantwoording van de vragen roept bij de SP nieuwe vragen op. SP Statenlid Agnes Lewe: “Dat Nederlandse bedrijven in China bij hun acquisitie profijt kunnen hebben van ondersteuning door een ambtsdrager wordt altijd aangevoerd als reden voor de Chinamissie van de provincie. Nieuw is dat de activiteiten van een enkel bedrijf worden ondersteunt. Was is de reden hiervoor en hoe zal op toekomstige vragen van andere bedrijven gereageerd worden. Is daar een visie op ontwikkeld?”

In het artikel van Binnenlands Bestuur (zie beneden) staat vermeldt dat Gelderland geen delegatie stuurt. Nu blijkt toch een groep van vier te zijn gegaan: de gedeputeerde en drie personen ambtelijke ondersteuning. De SP vraagt zich af welke taak deze drie mensen hadden en waarom zij op kosten van de provincie in Shanghai zijn geweest.

In haar antwoord doet het college voorkomen als of de Staten hiervan op de hoogte hadden kunnen zijn. Maar dat is niet zo. De staten zijn geïnformeerd maar, niet eerder dan op 13 september 2010, twee maanden na de reis en een maand nadat de vragen van de SP waren ingediend. Bovendien wordt in deze mededeling niet vermeld dat er een delegatie van vier personen in Shanghai is geweest, toch een niet onbelangrijk detail, gezien de kosten.

De SP zal het onderwerp Shanghai-reis aan de orde stellen op de komende vergadering van de commissie Mobiliteit en Economische Zaken.

Lees hieronder de beantwoording van de vragen door Gedeputeerde Staten

Antwoord op Statenvragen PS2010-635 Arnhem, 21 september 2010

zaaknr. 2010-013958

Aan: De leden van Provinciale Staten

Betreft: Beantwoording schriftelijke Statenvragen Statenlid mevrouw Agnes Lewe (SP) inzake het bezoek van gedeputeerde mevrouw Van Haaren aan World Expo 2010, Shanghai

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het statenlid mevrouw Agnes Lewe toekomen.

Vraag 1 :
Wat was de reden voor het bezoek van de gedeputeerde aan de World Expo 2010 in Shanghai?

Antwoord:
Bij brief van 12 januari 2010 nodigt het bedrijf Grontmij gedeputeerde mevrouw Van Haaren uit
om op 15 en 16 juli 2010 deel te nemen aan een door Grontmij in Shanghai te organiseren congres
inzake “Sustainable Development’’. In haar vergadering van 13 april jl. verzoekt het college gedeputeerde Van Haaren om op 15/16 juli a.s. namens de provincie aanwezig te zijn en te spreken op het congres ‘’sustainable development” dat in het kader van de World Expo in Shanghai wordt gehouden.

Vraag 2 :
Wat waren de kosten?

Antwoord:
De kosten (voor 4 personen) zijn als volgt te specificeren.
Reiskosten: vliegtickets Amsterdam-Beijing-Shanghai vv o.b.v. Economy/Economy +
voor gedeputeerde en ambtelijke ondersteuning;
(voordeligste route) incl. visa- en administratiekosten, all-in: € 4.610,66
Verblijfkosten: hotelovernachtingen voor gedeputeerde en ambt. ondersteuning € 2.340,98
Overige kosten (lunches, diners, lokaal vervoer, charges, edg.) € 852,51
Werklunch Gelders/Arnhemse delegatie op 16/07 € 385,27
Totaal: € 8.189,42
Een en ander in overeenstemming met de in Gelderland van toepassing zijnde regelingen voor
reizen naar het buitenland.

Vraag 3 :
Wie betaalde de kosten?

Antwoord:
De kosten zijn door de provincie betaald.

Vraag 4 :
Als de kosten door de provincie zijn betaald, hoe rechtvaardigt u deze uitgaven.

Antwoord:
De uitnodiging aan de gedeputeerde hield verband met de door Grontmij gewenste bestuurlijke
ondersteuning van hun activiteiten in China door de provincie Gelderland. Met name in de provincie
Hubei en haar hoofdstad Wuhan is deze ondersteuning de afgelopen jaren zeer effectief
gebleken. Het belang voor Gelderland is er in gelegen dat in de laatste jaren in China veel contacten
UR, op het gebied van duurzame ontwikkeling.
De aanwezigheid van de gedeputeerde heeft er toe geleid dat door twee Chinese provincies,
Hubei en Fujian, vertegenwoordigers op het niveau van Vice-Governor zijn afgevaardigd.
Bij brief van 4 augustus jl. bedankt de Grontmij de provincie Gelderland en de gemeente Arnhem
voor de aanwezigheid en feitelijke betrokkenheid op 15 en 16 juli jl. waardoor, zo wordt in
de brief gesteld, het succes van het evenement in belangrijke mate werd bevorderd.
Provinciale Staten is via een mededeling nader geïnformeerd omtrent de deelname van de gedeputeerde aan het congres.

Gedeputeerde Staten van Gelderland
C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koningin