SP gaat duizenden handtekeningen tegen goederentreinen aanbieden

6 september 2010

SP gaat duizenden handtekeningen tegen goederentreinen aanbieden

Op 8 september overhandigen SP'ers uit Gelderland en Overijssel meer dan 3500 petities van bewoners langs de IJssellijn en Twentelijn aan de Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. De SP wil hiermee protesteren tegen de plannen van de regering om tientallen goederentreinen per dag via beide spoorlijnen naar Duitsland te laten rijden. Bewoners van plaatsen langs de spoorlijnen zijn bang voor de plannen en steunen de oproep van de SP om als alternatief de binnenvaart te stimuleren. Tussen 12.30 en 12.40 zullen de handtekeningen aangeboden worden aan de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.

De duizenden handtekeningen zijn de afgelopen maanden opgehaald door Gelderse en Overijsselse afdelingen langs de IJssel- en Twentelijn. Zo gingen SP afdelingen in Arnhem, Rheden, Hengelo, Almelo, Borne, Deventer en Zutphen langs de deuren. Afgelopen donderdag alleen al werden er 600 handtekeningen opgehaald op de Markt in Dieren.

Los van de papieren handtekeningen ontvangt de Gelderse SP dagelijks tientallen petities via de site laatdegoederentreinvaren.nl. Initiatiefnemers Jorine Dirks (fractievoorzitter SP Rheden) en Alex Mink (Gelders Statenlid voor de SP) zijn blij met het aantal reacties: "Wij willen hiermee het signaal afgeven dat deze plannen niet kunnen. Dorpen raken op slot en mensen trillen uit hun bed als de tientallen goederentreinen vanaf de Betuweroute door Gelderland en Overijssel denderen. Nu al hebben veel bewoners last van de paar goederentreinen die er nu al rijden, laat staan dat er tientallen per dag gaan rijden. Deze plannen zijn slecht voor mensen, milieu en woonplaatsen. De regering moet de goederentreinen achter het stootjuk zetten!".

De SP wil dat de wagonladingen vracht naar de binnenvaart worden verschoven. Alex Mink: “ De binnenvaart verkeert in crisis en kan een steuntje in de rug wel gebruiken. Veel schippers hebben te maken met afnemende ladingen en zitten opgescheept met hoge kosten. De regering, gemeenten en provincies zouden meer werk moeten maken van het stimuleren van de binnenvaart, door binnenhavens op te knappen en te zorgen voor betere binnenhavens.”

Woensdag 8 september zal de SP een speciale SP-bus inzetten om bewoners en belangstellenden de gelegenheid te geven aanwezig te zijn bij de aanbieding van de petitie en de hoorzitting. Opgeven voor de bus kan via rheden@sp.nl

Meer informatie over de busreis op rheden.sp.nl
www.laatdegoederentreinvaren.nl