SP stort bijna halve ton terug in provinciekas

28 september 2010

SP stort bijna halve ton terug in provinciekas

De SP-fractie stort dit jaar ruim 47.000 euro terug in de Gelderse provinciekas. Statenfracties krijgen een jaarlijkse subsidie van de provincie Gelderland. De helft van deze subsidie mag worden gespaard, de rest moet worden teruggestort in de provinciekas. De SP hield het meeste geld over en stort binnenkort het overschot graag terug in de provinciekas. Sinds 2007 betaalde de SP 73.000 euro aan belastinggeld terug.

Penningmeester en Statenlid Alex Mink licht toe: “dit jaar krijgt de SP-fractie ruim 72.000 euro aan provinciale subsidie. Dit geld wordt beheerd door een stichting. Wij gebruiken de provinciale subsidie voor het inhuren van een fractieassistent, verrichten onderzoek en gaan aan de slag met specifieke thema’s. Zo zijn we flink bezig geweest met ons meldpunt waar reizigers terechtkunnen met klachten over de OV-chipkaart, en hebben we actie gevoerd tegen de provinciale bezuinigingen en de plannen om van de IJssel- en Twentelijn de goederengoot van Nederland te maken”.

De SP betaalt 11.000 euro terug over 2007 en bijna 37.000 euro terug over 2009. Het bedrag over 2007 was blijven liggen door een fout op het provinciehuis, alhoewel we vorig jaar al aangaven dat we wilden terugbetalen. Over 2010 zal fors meer worden terugbetaald omdat maar 30% van het ontvangen geld mag worden meegenomen naar het volgende jaar.
Alex Mink: “wat ons betreft kan de hand aan de kraan en moeten de statenfracties minimaal 10% van hun subsidie gaan inleveren. ”.

SP stort 26.000 euro terug in Gelderse provinciekas