h

SP: Gelderland moet invoering ov-chipkaart stoppen

4 oktober 2010

SP: Gelderland moet invoering ov-chipkaart stoppen

Vandaag werd bekend dat de ANWB uit het landelijke consumentenoverleg over de invoering van de ov-chipkaart is gestapt. De ANWB voelt zich niet meer serieus genomen in het overleg. Ook in Gelderland kwamen er kritische geluiden vanuit reizigersorganisatie ROVER en consumentenplatform ROCOV over de invoering van het nieuwe betaalbewijs in het OV. De steun voor de invoering brokkelt daarmee af. De SP wil daarom dat de provincie stopt met de invoering van de OV-chipkaart.

SP-statenlid Alex Mink stelde vandaag schriftelijke vragen over de steun van consumenten aan de invoering van de ov-chipkaart aan het dagelijks provinciebestuur: “wat mij betreft kan de stekker eruit. Het signaal van de ANWB en andere organisaties moet serieus worden genomen. De klachten komen niet alleen meer van reizigers die de dupe worden van de technische problemen invoering van de kaart, zoals studenten en slechtzienden, maar ook van een gerespecteerde organisatie als de ANWB die niet zomaar iets roept. Dit is de doodsteek voor het project. Gelderland moet aan de noodrem trekken en stoppen met de invoering van deze kaart. Eerst moeten alle problemen volledig worden opgelost, en dan pas kan er worden gesproken over de verplichte invoering van de OV-chipkaart".

De SP heeft de volgende vragen gesteld:

1. Op welke wijze waarborgt het college dat consumenten voldoende inspraak hebben in het proces rondom de invoering van de ov-chipkaart?

2. Wat heeft het college tot nu toe gedaan met de adviezen van het ROCOV over de invoering van de ov-chipkaart? In hoeverre neemt u deze adviezen ter harte?

3. Hoe verhouden de kritische geluiden vanuit deze organisaties zich tot het standpunt van het college dat de ov-chipkaart per 18 november ingevoerd kan worden?

4. Al eerder bleek dat de steun van de ANWB heeft geleid tot het afblazen van grote projecten, zoals de kilometerheffing. Deze stap van het ANWB en de eerdere uitspraken van ROVER en ROCOV zouden voldoende aanleiding moeten zijn om de invoering van de ov-chipkaart te stoppen, nu er geen steun onder belangrijke consumentenorganisaties meer bestaat. Waarom gaat het college dan toch voort met de invoering van de ov-chipkaart?

5. Is het college het met mij eens dat deze organisaties ruim vier miljoen (potentiële) ov-reizigers vertegenwoordigen en de signalen uit de organisaties die deze groep vertegenwoordigt serieus moeten worden genomen?

6. Stel dat de minister van Verkeer en Waterstaat ondanks alles akkoord gaat met de invoering van de ov-chipkaart. Hoe garandeert het college dan dat het systeem zodanig foutloos loopt dat reizigers geen last meer hebben van de enorme gebreken die dit systeem nu oplevert?

U bent hier