SP: sluiting Arnhemse zonnecelfabriek Helianthos typisch voor NUON-deal

21 oktober 2010

SP: sluiting Arnhemse zonnecelfabriek Helianthos typisch voor NUON-deal

Vanochtend berichtte de Volkskrant dat NUON-eigenaar Vattenfall de Arnhemse zonnecelfabriek Helianthos wil verkopen of sluiten. Bij sluiting betekent dat het verlies van 15 miljoen euro aan gemeenschapsgeld en verliezen tientallen mensen hun baan. De SP wil dat het Rijk en de provincie de sluiting van Helianthos gaan voorkomen.

Helianthos is in 1997 opgericht om zonnecelfolie te produceren. Sindsdien hebben het Rijk en de provincie Gelderland 15 miljoen euro aan subsidies in de fabriek gestoken. In 2008 gingen er nog miljoenen provinciale subsidie naar Helianthos om de fabriek in Arnhem te vestigen.

SP-statenlid Alex Mink heeft enkele vragen over de sluiting bij het college van Gedeputeerde Staten ingediend. Hij wil weten hoe lang het college al op de hoogte is van deze ontwikkelingen en wat zij tegen de sluiting wil gaan doen, zeker omdat de provincie destijds fors geld in de fabriek heeft gestoken: “de SP zag die loksubsidie niet zitten omdat er geen harde afspraken over het bestaan van de fabriek waren gemaakt. Dit is het zoveelste voorbeeld van het niet-nakomen van afspraken over de verkoop van NUON nu moederbedrijf Vattenfall het mes in groene ontwikkelingen zet. Het bedrijf vindt bruinkool en kernenergie blijkbaar belangrijker!”.

In eedere schriftelijke vragen over de uitvoering van de NUON-deal stelde de SP ook al de situatie rondom Helianthos aan de orde. Het is nu ook de vraag of de stichting die in het leven is geroepen om de afspraken over de verkoop van NUON te controleren ook ingrijpt.

Gelderland stopt dochterbedrijf NUON miljoenen toe
SP: “klanten en werknemers worden dupe van overname NUON”