SP wil onderzoek aanrijtijden ambulances Aalten en Dinxperlo

8 oktober 2010

SP wil onderzoek aanrijtijden ambulances Aalten en Dinxperlo

De Gelderse SP maakt zich zorgen over de aanrijtijden van ambulances naar Aalten, Dinxperlo en de buurtschappen. Die voldoen niet aan de wettelijke eis van 15 minuten ter plaatse, na een melding. De SP wil dat de provincie gaat onderzoeken hoe de situatie voor inwoners voor dat gedeelte van de Achterhoek verbeterd kan worden.

SP-statenleden Cobi van Driel en Alex Mink hebben vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten, het dagelijks provinciebestuur. Zij willen weten of Gedeputeerde Staten hun zorgen deelt. Connexxion, de regionale ambulancevervoerder, heeft in haar jaarverslag geschreven dat in Aalte en Dinxperlo 1 op de 5 ambulances niet op tijd komt. De aanrijtijden in de Achterhoek zijn in het algemeen verbeterd, van 80% naar 86% binnen 15 minuten. Maar in Aalten en Dinxperlo worden die cijfers dus nog niet gehaald: Cobi van Driel: “de provincie is tot 2012 verantwoordelijk voor de infrastructuur, dat betekent dat als ergens in onze provincie de aanrijtijden niet gehaald worden, Gedeputeerde Staten op onderzoek uit zal moeten gaan. En dat is precies wat wij gevraagd hebben’.

De SP’ers willen ook weten of Gedeputeerde extra geld wil investeren om de inwoners te verzekeren dat zij binnen de wettelijk gestelde tijd, op een ambulance kunnen rekenen.
Voor de SP is het duidelijk: alle inwoners van Gelderland moeten ervan uit kunnen gaan dat de ambulance volgens de norm op tijd komt.

Lees hieronder de vragen:

Inleiding
Op 4 oktober 2010 is een artikel geplaatst in de Gelderlander over de aanrijtijden van ambulances in de Achterhoek. Daarin staat beschreven dat 1 op de 5 ambulances naar Aalten , Dinxperlo en de buurtschappen te laat komen¹. Dat heeft tot nu toe nog niet geleid tot overlijden van mensen, maar daar moeten we zeker niet op wachten. De burgemeester van Aalten, Bert Berghoef, noemt de cijfers van de aanrijtijden zelfs zeer zorgelijk.²

Naar aanleiding van de beide artikelen heeft de SP-fractie de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:
1. Onderschrijft u de cijfers in het jaarverslag van Connexxion?
Antwoord: Wij hebben kennis genomen van het jaarverslag 2009 van Connexxion. Connexxion is verantwoordelijk voor het ambulancevervoer in de regio Noord- en Oost Gelderland. Wij laten viermaal per jaar onderzoek doen naar de aanrijdtijden in het kader van de pilot prestatieverbetering Ambulancezorg in Gelderland door het onderzoeksbureau Repart. De
laatste rapportage van Repart (2e kwartaal 2010) waren cijfers op geaggregeerd (regionaal) niveau.
De cijfers in het jaarverslag 2009 van Connexxion passen in het beeld dat wij hebben uit onze meting van het derde kwartaal 2009. Wij hebben uw staten daarover geïnformeerd in de recente
statennotitie ‘Stand van zaken ambulancezorg’ (PS2010-660)

2. Gezien de zorgwekkende cijfers van de aanrijtijden wil de SP de weten of u die zorgen deelt.
Antwoord: De cijfers van 2010 laten een duidelijke verbetering zien ten opzichte van 2009. Aangezien de cijfers nog niet voldoen aan de landelijke (en regionale) streefwaarde van 95% hebben wij in 2010 extra budget in Noord- en Oost Gelderland ingezet. Passend bij de huidige structurele financiering van de ambulancezorg in de regio Noord- en Oost Gelderland is een streefwaarde van 92% afgesproken met de ambulancevervoerder. Vanaf het derde kwartaal 2009 is er een verbetering in de aanrijdtijden te zien. Het bereik is in Noord- en Oost Gelderland gedurende de pilot “Prestatieverbetering Ambulancezorg Gelderland’ van 85% naar 91.2% (ijkpunt tweede kwartaal 2010) verbeterd. Uit navraag bij Connexxion blijken in de gemeente Aalten de
aanrijdtijden van 77.7% (2009) naar 83% (tweede kwartaal 2010) te zijn verbeterd. Op dit moment is het nog te vroeg om de precieze effecten van de maatregelen in 2010 te zien.

3. Bent u het met ons eens dat, hoewel de aanrijtijden in de Achterhoek zijn verbeterd, het in Aalten en Dinxperlo beter moet?
Antwoord: Ja. Zie beantwoording vraag 2.

4. Bent u het met ons eens dat de de inwoners van Aalten, Dinxperlo en de buurtschappen ervan uit moeten kunnen gaan dat ook bij hen de ambulance binnen 15 minuten na melding (wettelijke eis) arriveert?
Antwoord: Vanaf 1 januari 2009 geldt voor iedere regio in Nederland, dus ook in Gelderland een landelijk streefwaarde van een bereik van 95% (uitgaande van 100% financiering, hetgeen niet het geval is in Noord- en Oost Gelderland). Daarbij moet wel bedacht worden dat het landelijk bepaalde streefcijfer een gemiddelde betreft. Voor de afzonderlijke regio's gelden specifieke normen. Passend bij de huidige structurele financiering van de ambulancezorg in de regio Noord- en Oost Gelderland heeft Connexxion een streefwaarde van 92% afgesproken met de zorgverzekeraar.Dit is een gemiddelde voor de gehele regio Noord- en Oost Gelderland Er zullen altijd gebieden zijn binnen deze regio die boven en andere die onder deze norm blijven.

5. Bent u bereid om de situatie in Aalten en Dinxperlo te onderzoeken en daarvoor een plan van aanpak op te stellen?
Antwoord: Zoals u bekend hangt de problematiek van de aanrijdtijden rechtstreeks samen met de financiering van de ambulancezorg. Hiervoor is het rijk, c.q. zijn de zorgverzekeraars, verantwoordelijk. Met onze eenmalige investering in de pilot hebben wij dit verband duidelijk aangetoond. Op basis van onderzoek naar de aanrijdtijden in geheel Gelderland hebben wij enkele jaren geleden onze voorstellen gedaan voor de pilot ‘Prestatieverbetering Ambulancezorg Gelderland’. Wij zijn bereid in nader overleg met Connexxion te bezien welke eventuele verdere acties de aanrijdtijden nog kunnen verbeteren.

6. Bent u bereid om aanvullend provinciaal geld in te zetten op dit probleem op te lossen?
Antwoord: Zie beantwoording vraag 5. De middelen ten behoeve van de pilot zijn inmiddels vrijwel volledig ingezet (t.b.v. regio Noord- en Oost-Gelderland in 2009 € 451.755,-- en in 2010 € 432.889,--). Inzet van eventuele extra middelen achten wij, gelet op de verantwoordelijkheidsverdeling tussen het rijk en de provincie, weinig opportuun maar is uiteindelijk ter beoordeling aan uw staten. Met de inwerkingtreding van de ‘Wet op de Ambulancezorg’ (medio 2011) komt er een einde aan onze verantwoordelijkheid.