Gelderse SP wil bezuinigen op provinciale politici

9 november 2010

Gelderse SP wil bezuinigen op provinciale politici

In 2011 krijgen de Gelderse politici ruim 1,2 miljoen euro aan fractiebudgetten en vaste vergoedingen voor hun werkzaamheden. De Gelderse SP vindt dat politici ook in crisistijd het goede voorbeeld moeten geven en gaat morgen twee voorstellen doen om te snijden in de fractiebudgetten en de vaste vergoedingen voor de statenleden.

Voor 2011 krijgen de fracties 640.000 euro aan subsidie. Dat bedrag is al 70.000 euro lager dan 2010, maar de SP wil voorstellen om daar nog eens 70.000 euro vanaf te halen. De fractievergoedingen worden daarmee in totaal 20% lager. Voor de salarissen van statenleden is 672,840 euro gereserveerd. Een Statenlid krijgt 1057 euro bruto per maand. De SP wil dat bedrag met 20% verlagen, de maximumverlaging die de wet toestaat, zodat de provincie 134.568 euro per jaar bespaart.

Politici moeten zuinig met belastinggeld omgaan, zeker in tijden van grote bezuinigingen. Zij moeten het goede voorbeeld geven door ook op zichzelf en hun ondersteuning te bezuinigen. De SP stelde vorig jaar al voor om de fractiebudgetten met 10% te verlagen. Dit voorstel is afgelopen zomer door het college overgenomen. Bovenop de 10% die er al afgaat, wil de SP nog eens 10% bezuinigen. De fractiebudgetten krijgen daarmee dezelfde hoogte als enkele jaren geleden.

De salarisverlaging van de statenleden kan in april 2011 ingaan, als de nieuwgekozen statenleden zijn beëdigd. Statenleden die zich nu kandidaat stellen weten dan dat zij minder geld voor hun werkzaamheden krijgen. Bij de discussie over de wachtgelden in 2007 bleek dat een meerderheid van de provinciale staten directe verlaging ervan niet zag zitten, omdat statenleden zich onder de voorwaarden voor het wachtgeld zoals die toen golden hebben gekandideerd. Met het voorstel van de SP weten kandidaat-statenleden vooraf al dat hun vergoeding lager wordt.