SP wil met motie beroep tegen uitbreiding vliegveld Wenningfeld handhaven

10 november 2010

SP wil met motie beroep tegen uitbreiding vliegveld Wenningfeld handhaven

Tijdens de statenvergadering van 10 november probeert de SP om met een motie te voorkomen dat de provincie Gelderland het beroep tegen de uitbreiding van vliegveld Wenningfeld, net over de grens bij Winterswijk, intrekt.
UPDATE 20:50 uur: de motie is verworpen.

De SP stelde in 2007 voor om bezwaar aan te tekenen tegen de uitbreiding van de start- en landingsbaan van het Duitse vliegveld Wenningveld, vlak over de grens bij Winterswijk. Gedeputeerde Verdaas (PvdA) wil een overeenkomst sluiten met het regionale bestuur (de Bezirksregierung in Munster) om de overlast van de uitbreiding binnen de perken te houden. Volgens hem kan dat alleen als de beroepsprocedure wordt gestaakt.

In die overeenkomst spelen de Bezirksregierung en de omwonenden geen rol. Er zijn ook geen maatregelen om de gemaakte afspraken te handhaven. Daardoor kan bijvoorbeeld het aantal nachtvluchten per jaar fors stijgen: van 210 naar 500. De afspraken zijn slechts geldig voor 5 jaar, daarna is verdere groei van het aantal vluchten mogelijk.

SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven is het daarmee niet eens: "de gemaakte afspraken zijn boterzacht en slecht voor de mensen en de omgeving van Winterswijk. En als het beroepschrift eenmaal wordt ingetrokken kun je niet later alsnog beroep aantekenen. Wij willen dat het dagelijks provinciebestuur doorgaat met de procedure, en ondertussen verder gaat onderhandelen om juridisch afdwingbare afspraken te maken."