Balkenende-norm is wassen neus voor meerderheid staten

16 februari 2011

Balkenende-norm is wassen neus voor meerderheid staten

Op 19 mei 2010 besloten provinciale staten om geen subsidie meer te geven aan instellingen waarvan bestuurders meer verdienen dan de Balkenende-norm. Maar een klein jaar later lijkt de provinciale politiek die afspraak te zijn vergeten.

Tijdens de laatste statenvergadering werd er gesproken over een subsidie voor een onderzoeksproject aan de Wageningen Universiteit. De top van deze universiteit verdient meer dan de Balkenende-norm. Maar toen SP-statenlid Agnes Lewe op de gemaakte afspraak wees, was er geen enkele partij bereid om iets te doen. Volgens gedeputeerde Keereweer (PvdA) was er niks aan de hand: “Dit is gewoon werk en dat moet betaald worden”.

Agnes LeweSP-statenlid Agnes Lewe: “Schijnbaar was die motie over subsidies aan instellingen met topverdieners voor de meeste partijen een foutje, want bijna niemand wil zich eraan houden en het college duikt op zulke momenten weg. Terwijl een grote meerderheid van provinciale staten zich toch duidelijk heeft uitgesproken: geen subsidies aan instellingen waarvan de top meer dan Balkenende verdient!”.

Lewe leverde ook kritiek op een externe communicatieadviseur die boven de Balkenende-norm zit. De provincie heeft het contract met deze voorlichter nogmaals verlengd. Gedeputeerde van der Kolk (CU) vond dat efficiënter dan het inwerken van een provincieambtenaar. De gedeputeerde wees erop dat het aantal extern ingehuurde medewerkers in 2010 met 40% was verminderd.. In juni lopen bovendien de zogenaamde raamcontracten die de provincie met communicatieadviesbureau’s heeft afgesloten af. De SP wil tegen die tijd de discussie aangaan over deze contracten.