SP wil geen rondweg om ’t Harde

18 februari 2011

SP wil geen rondweg om ’t Harde

Woensdag bespraken provinciale staten het milieu-onderzoek naar een rondweg om het Veluwse dorp ’t Harde. SP-statenlid Alex Mink wil geen nieuwe rondweg, maar een onderzoek naar het opknappen van de bestaande provinciale weg door het dorp.

De rondweg ’t Harde is een van de vijf wegenbouwprojecten die het huidige provinciebestuur in gang heeft gezet. Doel van die projecten is om de knelpunten in enkele dorpen en steden weg te nemen en de verkeerssituatie te verbeteren.

In het statenvoorstel over de rondweg ’t Harde werd ook gesproken over een milieu-onderzoek naar een drietal nieuwe rondwegen, in vergelijking met het opknappen van de huidige provinciale weg. Dit ging de SP te ver: wij willen alleen een milieu-onderzoek naar het opknappen van de huidige weg, omdat bij een flinke aanpak van die weg zo’n onderzoek sowieso nodig is.

Volgens de SP zijn er drie hoofdproblemen met de bestaande provinciale weg door ’t Harde: het verkeer vanaf de snelweg A28 komt vast te staan aan het begin van het dorp. Even verderop kunnen fietsers en voetgangers moeilijk oversteken. Daardoor rijdt het verkeer niet goed door. Bovendien maken veel dorpsbewoners zich zorgen over hun dorpscentrum: na een grote brand is het plaatselijke winkelcentrum een puinzooi. Zij zijn bovendien bang dat een nieuwe rondweg de doodsteek voor de plaatselijke middenstanders zal zijn.

SP-statenlid Alex Mink steunde wel het voornemen om de huidige weg aan te pakken en de aansluiting tussen de A28 en de provinciale weg N309 te verbeteren. Er moeten daarnaast nieuwe verkeerstellingen worden gehouden, want de huidige cijfers zijn gebaseerd op tellingen die zijn gehouden toen de N302 tussen Harderwijk en Lelystad in de verbouwing was en automobilisten omreden. Buiten de spitsuren is het erg rustig op deze provinciale weg, en de grootste problemen zijn bovendien in de zomermaanden wanneer recreanten vanaf de snelweg richting Dronten rijden. Bovendien helpt het ook niet dat de spoorwegovergang bij het station om de haverklap dicht zit, waardoor er verder opstoppingen ontstaan.

Het college zegde toe dat er nieuwe verkeerstellingen worden gehouden. Het voorstel om ook te kijken naar ondertunneling van de spoorwegovergang wordt ook in het milieu-onderzoek opgenomen. SP-statenlid Alex Mink is tevreden over de toezeggingen van het dagelijks provinciebestuur: “’t Harde is een mooi dorp op de Veluwe en dat moeten we zo houden. Daarom is een nieuwe rondweg wat ons betreft een heel erg slecht plan: het kost klauwen vol geld en schaadt de natuur om het dorp. De huidige provinciale weg en het centrum moeten worden opgeknapt. De SP is geen anti-asfaltpartij. Wij zijn wel tegen dom asfalt, zonder steun onder de mensen”.

Protest tegen aanleg rondweg