Lijsttrekker Eric van Kaathoven over de verkiezingsuitslag

4 maart 2011

Lijsttrekker Eric van Kaathoven over de verkiezingsuitslag

Het ziet er naar uit dat de SP 5 zetels gaat halen in Provinciale Staten van Gelderland. Maandag wordt bekend gemaakt welke partijen een restzetel krijgen. De 6e zetel van de SP in de voorlopige uitslag zou daarbij wel eens kunnen verdwijnen. SP lijsttrekker Eric van Kaathoven ziet ondanks verlies ten opzichte van de hoge score van 4 jaar geleden mogelijkheden dat de SP gaat besturen in Gelderland.

SP lijsttrekker Eric van Kaathoven reageert op de uitslag van de verkiezingen in Gelderland: "Ik wil graag alle stemmers en actieve SP-ers van de afgelopen jaren bedanken. Daarnaast de felicitaties voor alle partijen die winst hebben gehaald bij deze verkiezingen. We hebben volgens mij en fantastische campagne gevoerd, mede dankzij het harde werken van onze afdelingen. We zijn 4 jaar bezig geweest in de staten maar ook op straat met acties. En dat blijven we doen. De actie voor dubbelspoor in de Achterhoek loopt bijvoorbeeld nog steeds. U kunt nog tekenen! De SP zal ook de komende jaren een stevig eigen geluid laten horen in en buiten de statenzaal."

Van Kaathoven ziet mogelijkheden voor de SP om Gelderland mee te gaan besturen: "Onze wens om te gaan besturen in Gelderland staat nog steeds. De komende tijd gaan we de mogelijkheden verkennen. Ik ben blij dat er een informateur wordt aangesteld die een rondje langs alle partijen kan doen. Dat levert hopelijk een eerlijker proces op dan de vorige keer toen de SP als grote winnaar buiten spel gezet werd. De SP heeft hier in Gelderland vier verkiezingen op rij gewonnen (drie keer achter elkaar ongeveer verdubbeld) en is die winst nu maar voor een deel kwijt geraakt. Dat is heel jammer maar geen reden om aan de kant te gaan staan. We verdienen nu eindelijk een eerlijke kans om mee te gaan besturen. De uitslag biedt daartoe zeker mogelijkheden."

Ter informatie: Uitslagen SP in Gelderland in percentages: 1,7 procent (1995), 3,0 procent (1999), 5,6 procent (2003), 13,8 procent (2007), 9,7 procent (2011)

Lees hier het bericht over de verkiezingsuitslag