Gelderse SP blijft tegen doortrekking A15

28 juni 2011

Gelderse SP blijft tegen doortrekking A15

Afgelopen woensdag werd bekend dat het Rijk, de provincie en de stadsregio een nieuw akkoord over de doortrekking van de A15 hebben gesloten. De snelweg wordt over een brug doorgetrokken tussen Bemmel en Zevenaar en kost meer dan 1 miljard euro. De Gelderse SP blijft tegen de doortrekking van deze snelweg.

In 2006 werd al besloten tot doortrekking van de A15. De provincie zou 100 miljoen euro meebetalen. In ruil daarvoor zou de A15 jaren eerder dan gepland worden doorgetrokken, bij voorkeur met een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal. In het nieuwe plan is die tunnel vervangen door een brug en moet de provincie 260 miljoen euro extra uittrekken voor de snelweg, bovenop de reservering uit 2006.

Uiterwaarden bij Zevenaar, waar de A15 is gepland.

Volgens het nieuwe akkoord moeten ook automobilisten fors meebetalen: de tolheffing moet 282,5 miljoen euro opbrengen. Als er te weinig opbrengsten uit de tolheffing binnenkomen, moeten Rijk en provincie het verschil bijpassen. De provincie Gelderland loopt daardoor risico op een strop van 60 miljoen euro.

Alex MinkVVD-gedeputeerde Bieze hief met haar partijgenoten het glas met champagne over de doortrekking, maar de Gelderse SP vindt dat er geen reden is voor een feestelijk glaasje bubbels. SP-statenlid en woordvoerder verkeer Alex Mink: “Deze snelweg is alleen goed voor de Rotterdamse havenbaronnen die hun goederen snel Europa in willen krijgen. Normale automobilisten die fulltime werken krijgen een enorme lastenverhoging cadeau als ze dagelijks over de tolbrug rijden: zij betalen 1020 euro per jaar aan Biezebelasting voor een rit over de doorgetrokken snelweg. En de aanleg van de brug is al helemaal belachelijk: de treintunnel voor de Betuwelijn kostte in 1995 250 miljoen gulden. Dat geld wordt nu weggegooid door een brug over de tunnel aan te leggen!”.

De SP zou liever zien dat er fors geïnvesteerd wordt in het oplossen van de files en treinvertragingen in de regio. Zo heeft de SP de verbredingen van de snelwegen A12 en A50 gesteund en wil zij dat er een tram gaat rijden tussen Arnhem en Nijmegen. SP-statenlid Alex Mink: “Alle coalitiepartijen wilden investeren in goed openbaar vervoer én de doortrekking van de A15. Maar dat gaat niet. De SP wil geld steken in het opknappen van de snelwegen en grote regionale wegen, de aanleg van de tram, dubbelspoor in de Achterhoek, de trein Arnhem-Apeldoorn en het verbeteren van het spoor tussen Zutphen en Wijchen, zodat er meer treinen kunnen gaan rijden”.