SP wil einde aan provinciale sky-box in Gelredome

6 juli 2011

SP wil einde aan provinciale sky-box in Gelredome

De SP-fractie in Provinciale Staten van Gelderland wil dat de provincie afstand doet van haar sky-box in Vitesse-stadion Gelredome. SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven vindt dat de de provincie Gelderland een slecht voorbeeld geeft wanneer politici plaatsnemen in een dure loge “hoog boven het gewone volk op de tribunes”.

Omdat de provincie Gelderland ooit veel geld in het Gelredome stopte heeft ze daar nog altijd een skybox. Deze wordt gebruikt door gedeputeerden met gasten voor diverse doeleinden zoals lobby-activiteiten. En ook de fracties in de staten mogen er gebruik van maken.

Eric van KaathovenDe SP stelt voor om deze loge te verkopen danwel te verhuren en niet langer te gebruiken voor het college en voor statenfracties. De SP vindt dat de provincie niets te zoeken heeft in een skybox bij voetbalwedstrijden van Vitesse. Fractievoorzitter Eric van Kaathoven stelt daarom de andere fracties voor om de skybox af te stoten. Van Kaathoven: 'Dat de provinciale overheid die skybox heeft, is een weeffout, ooit ontstaan vanwege het verkeerde besluit om veel geld te stoppen in het Gelredome. Die weeffout moeten we er een keer uithalen en dan is dit een goed moment. Er zitten nieuwe staten en bovendien wordt er op van alles bezuinigd. Dan past het niet dat bestuurders het glas heffen in een skybox verheven boven de gewone mensen die eronder op de tribunes zitten en wel gewoon een kaartje hebben moeten kopen.'

Inmiddels is er in provinciale staten al brede steun voor afstoten van de provinciale skybox. Naast de SP hebben ook GL, D66, SGP, Partij voor de Dieren aangegeven voor dit plan te zijn. En waarschijnlijk zal ook de PVV het voorstel steunen. VVD en CDA willen de skybox graag behouden voor onder andere relatiebeheer en netwerken. De PvdA wil hem zelf in ieder geval niet meer gebruiken en wil verhuurkosten in rekening gaan brengen. Of ze ook voor het afstoten zijn is onduidelijk.

De SP zal in overleg met andere fracties een voorstel maken om in een van de komende Statenvergaderingen het onderwerp te bespreken.