SP int Biezebelasting bij informatiebijeenkomst A15

15 september 2011

SP int Biezebelasting bij informatiebijeenkomst A15

Alex MinkDe SP afdelingen uit Lingewaard en de Liemers hebben donderdag 15 september samen met de SP Statenfractie belastingaanslagen voor de Biezebelasting uitgedeeld bij de informatiebijeenkomst over de doortrekking van de A15 in Huissen. De SP wil hiermee protesteren tegen de plannen om de A15 door te trekken van Bemmel naar Zevenaar en tegen de tolheffing op deze nieuwe weg.

Bezoekers van de informatiebijeenkomst werden ontvangen met een aanslag van de zogenaamde Bieze-belasting. Deze belasting slaat op de de tolheffing die VVD gedeputeerde van verkeer Conny Bieze voorstelt. Omdat de SP mensen niet op kosten wil jagen zullen SP-ers ook de nodige “kwartjes van Conny” teruggeven aan de mensen.

Kwartjes van Conny

SP Statenlid Alex Mink was ook aanwezig: “De SP is geen voorstander van het aanleggen van nieuwe snelwegen die niets oplossen. Daarom willen wij geen doortrekking van de A15 tussen Ressen en Zevenaar. De plannen staan al tientallen jaren op de agenda, zonder dat ook maar één centimeter asfalt is aangelegd. De plannen zijn ook duur. Zo kost de doortrekking van de A15 1 miljard euro. De automobilist moet hiervoor opdraaien: de komende 30 jaar moet er 282,5 miljoen euro worden opgebracht via de tolheffing. Een gemiddelde automobilist die fulltime werkt en twee keer per dag tol moet betalen, is niet alleen de normale wegenbelasting kwijt, maar betaalt jaarlijks ook honderden euro's voor de Biezebelasting: de tolheffing om de doorgetrokken A15 te betalen.”

Met de doortrekking van de A15 betalen volgens de SP automobilisten en inwoners van de regio de hoofdprijs. Er verdwijnt veel natuur, de wegen slibben dicht en de omgeving van Zevenaar en Duiven wordt verder naar de knoppen geholpen. De nieuwe snelweg wordt bovendien aangelegd op een brug, terwijl er voor de Betuwelijn 100 miljoen gulden werd uitgetrokken om de spoorlijn in een tunnel te leggen. Bovendien wordt er in de gemeente Lingewaard geen op- en afrit voor de doorgetrokken A15 gebouwd.

De SP wil dat de huidige snelwegen en provinciale wegen worden aangepakt, de spoorlijnen worden verbeterd en er eens echt gebruik wordt gemaakt van de rivieren. Dat levert meer op dan een nieuwe snelweg die de files 15 kilometer verplaatst.

Lees meer op gelderland.sp.nl/a15