SP en GroenLinks Gelderland willen aanpak spoor naar Nijmeegse universiteitscampus

3 november 2011

treinDe Gelderse fracties van de SP en GroenLinks willen dat de provincie een onderzoek gaat doen naar de aanpak van het spoor naar station Nijmegen Heyendaal. De bussen naar de Nijmeegse hoger onderwijsinstellingen zitten dagelijks propvol en treinreizigers worden om de haverklap door overvolle treinen en storingen geplaagd.

Dagelijks zijn er ongeveer 3000 in- en uitstappers op station Nijmegen Heyendaal. De buslijn die langs de spoorlijn richting universiteit, ziekenhuis en hogeschool rijdt, vervoert ongeveer 15.000 reizigers per dag. De SP en GroenLinks willen daarom bij de behandeling van de provinciale begroting een onderzoek naar de aanleg van een bovenleiding en keervoorziening voorstellen. Met de bovenleiding en de wissel op station Heyendaal kunnen de stoptreinen vanuit Zutphen en Arnhem nog een stukje doorrijden en ontstaat er een rechtstreekse treinverbinding tussen de hogescholen in Arnhem en Nijmegen.

SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven en GroenLinks-fractievoorzitter Wouter van Eck: “de treinen en bussen naar de Nijmeegse campus zitten bomvol. In de spits zit buslijn 10 bomvol en staan honderden studenten bij elkaar gepropt in een bus. En de trein tussen Nijmegen en Roermond sloeg in het verleden zelfs stations over omdat de machinist vanwege overvolle perrons niet durfde te stoppen. Zelfs extra treinen lossen de problemen daar niet op, en het regent nog altijd storingen. Binnenkort komt daar ook nog eens bij dat die treinen en bussen naar de provincie overgaan. Om geen tijd te verliezen, zou de provincie alvast moeten kijken naar mogelijkheden om bus en trein te verbeteren. De spoorlijn Nijmegen-Roermond wordt net zo’n grote puinzooi als Arnhem-Winterswijk, want de treinen zitten steeds voller terwijl het onderhoud al jarenlang achterloopt”.