SP stelt vragen over bereikbaarheidsproblemen ambulances

1 november 2011

SP stelt vragen over bereikbaarheidsproblemen ambulances

Uit onderzoek van omroep Gelderland is gebleken dat de laatste tijd steeds vaker ambulances in Gelderland er niet in slagen om een bestemming in hun navigatiesysteem te vinden. Daardoor kwamen zij onnodig laat op hun bestemming. De SP wil van het Gelderse college van GS – als toezichthouder van de ambulancevoorziening – weten wat ze gaan doen aan deze problemen.

Peter LucassenSP-Statenlid Peter Lucassen: “Er is een reëel risico dat dit in de toekomst door een dergelijk voorval een keer eindigt met een fatale afloop. Het lijkt erop dat de gebruikte navigatiesystemen niet of onvoldoende worden opgewaardeerd met nieuw kaartenmateriaal en software, waardoor ze niet actueel zijn. Daar waar iedere seconde telt als het om acute situaties gaat, is dat onacceptabel.”

De SP-fractie heeft in het verleden meer malen aandacht gevraagd voor de aanrijtijden waaraan ambulances in verschillende delen van de provincie nog steeds niet voldoen. Naar aanleiding van deze incidenten wil de SP van het college van Gedeputeerde Staten – de provincie is toezichthouder op de ambulancevoorziening – het volgende weten over de kwaliteit van de ambulancevoorziening in Gelderland:

1. Hoe kijkt het college van GS aan tegen de door omroep Gelderland gerapporteerde incidenten van ambulances die o.a. in Wageningen, Winterswijk, Putten, Hoevelaken en Teuge leidden tot een vertraagde aankomst door een haperende navigatie?

2. Wat gaat het college van GS - als toezichthouder van de ambulancevoorziening, zeker zo lang het die verantwoordelijkheid nog heeft - doen aan de gesignaleerde misstanden die waarschijnlijk te wijten zijn aan verouderd kaartenmateriaal?

3. Op welke wijze gaat het college van GS toezien op de kwaliteit van de ambulance-organisaties op het punt van het uitvoeren van de noodzakelijke updates?

4. Hoe verhoudt deze kwestie zich tot de al veel langer bestaande tekortkoming dat ambulances in een van de 3 Gelderse regio’s niet de norm voor aanrijtijden haalt?

Toelichting: in 2010 was de landelijke norm dat 90% van de ambulances binnen 15 minuten ter plekke is. Echter in Gelderland-NO werd die norm niet gehaald (89,3%). Ondanks een relatief lage norm van 90% wordt daar dus niet aan de norm voldaan.

5. Wat gaat het college van GS ondernemen om de aanrijdtijden in deze regio te verbeteren?