D66 en SP stellen vragen over weigeren papieren busabonnementen

19 januari 2012

D66 en SP stellen vragen over weigeren papieren busabonnementen

D66 en SP hebben schriftelijke vragen gesteld over het weigeren van busabonnementen. Vorige week werd een 14-jarige busreiziger geweigerd in de bus tussen Wageningen en Arnhem omdat zij nog een papieren busabonnement had in plaats van een abonnement op een OV-chipkaart.

D66-statenlid Wouter Saes en SP-statenlid Alex Mink willen van het dagelijks provinciebestuur weten welke acties er worden ondernomen om te voorkomen dat reizigers met een papieren busabonnement worden geweigerd en of de toezegging dat papieren busabonnementen uiterlijk in 2013 zijn overgegaan op een ov-chipkaart hard kan worden gemaakt.

Inleiding

Woensdag 11 januari jongstleden stond er een artikel in de Gelderlander, over de weigering van een 14-jarige in bus 86. De reden hiervoor zou zijn dat betreffend persoon een verchipt abonnement had,
dat niet op een deel van de lijn geldig zou zijn. Dit zou eveneens gelden voor lijn 43 en lijnen in de Achterhoek.

1 Is het college van GS bekend met betreffende krantenartikelen?
2 Is het college van GS het met D66 en SP eens, dat de OV-chipkaart oorspronkelijk is ingevoerd om het reizen met het OV gebruiksvriendelijker te maken?
3 Deelt het college van GS met D66 en SP de mening, dat dit doel dan ook zo goed mogelijk uitgevoerd dient te worden?
4 Is het college van GS het dan ook met D66 en SP eens, dat het voorval een zeer onwenselijke situatie is?
5 Is het college van GS bereid, om zo snel mogelijk stappen te ondernemen om deze onwenselijke situatie tegen te gaan?
6 Kan het college van GS aangeven welke acties vervoerders, die abonnementen nog niet hebben verchipt, gaan ondernemen om zichtkaarten probleemloos te accepteren en kan
gegarandeerd worden dat ook de zichtkaarten in 2013 zijn verchipt?