SP: Verkleining Staten geen goed idee

30 januari 2012

SP: Verkleining Staten geen goed idee

PSIn de Statenvergadering van woensdag 25 januari werd het wetsvoorstel van het kabinet besproken Provinciale Staten van Gelderland met 25% te verkleinen. De SP vindt de verkleining van de Staten geen goed idee en stelde voor te bezuinigen door de vergoeding van de Statenleden te verlagen met 25%.

Peter LucassenEen verkleining van de staten heeft volgens de SP het gevolg dat de democratie wordt uitgekleed. In 2007 zijn de staten namelijke al flink verkleind van 75 leden naar nu 55 statenleden. Door het kabinetsvoorstel zouden de Staten krimpen tot 41 leden. SP Statenlid Peter Lucassen: “De in oppervlakte grootste provincie met 2 miljoen inwoners heeft dan ongeveer even veel statenleden als een grote gemeente met 150.000 inwoners aan gemeenteraadsleden heeft. Voor een goede democratische controle in de provincie is een sterke Statenvergadering nodig die groot genoeg is om haar werk naar behoren te doen.”

Maar behalve om de grootte die nodig is gaat volgens de SP ook om de verscheidenheid aan politieke partijen. Enkele partijen zullen met een kleinere Provinciale Staten de kiesdrempel niet meer halen. Dat betekent volgens de SP nog een extra verarming van de democratische controle door provinciale staten.

Peter Lucassen: “De suggestie wordt gewekt dat de beoogde verkleining efficiencywinst oplevert. Dat is een kul-argument. Besluitvormingsprocessen hebben hun doorlooptijd nodig. Of er 41 of 55 statenleden bij betrokken zijn, maakt die de doorlooptijd niet korter.”

De SP stelde voor, als er dan toch bezuinigd moet worden, de toch al riante onkostenvergoeding van de Statenleden met 25% te verlagen. Zo kan de bezuinigingsdoelstelling ook gehaald worden zonder de democratie aan te tasten.