SP vindt bouwplannen gemeentehuis Overbetuwe ontspoord

25 januari 2012

SP vindt bouwplannen gemeentehuis Overbetuwe ontspoord

De Gelderse SP-fractie wil van het Gelderse provinciebestuur weten wat er klopt van de plannen van de gemeente Overbetuwe om een nieuw gemeentehuis in de buurt van station Elst te bouwen. Dit plan legt een bom onder de spoorverdubbeling bij Elst en dupeert talloze treinreizigers in de regio Arnhem-Nijmegen.

SP-statenlid Alex Mink stelde schriftelijke vragen aan het dagelijks provinciebestuur van Gelderland. Hij wil weten wat er van de plannen klopt en wat de provincie gaat doen om te voorkomen dat spoorbeheerder Prorail er serieus op ingaat. Nieuwbouw van het gemeentehuis maakt de spoorverdubbeling onmogelijk en daardoor kan bijvoorbeeld de stoptrein Arnhem-Tiel in de toekomst maar tot Elst rijden. Daardoor raken reizigers vanuit de Betuwe gedupeerd.

De SP wil ook weten wat de consequenties zijn voor de invoering van 6 treinen per uur tussen Arnhem en Nijmegen en de Stadsregiorail, de regionale stoptreinen tussen Wijchen en Dieren. Alex Mink: “het is werkelijk te bizar voor woorden dat het gemeentebestuur van Overbetuwe op deze manier een eigen prestigeproject belangrijker vindt dan de grootschalige uitbreiding van het treinvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Als het gemeentehuis bij het station wordt gebouwd, zijn de reizigers op deze spoorlijn flink de dupe”.

Bovendien investeerde de provincie in 2008 nog 2,9 miljoen Euro in de aanleg van parkeerplaatsen en een ondertunneling bij station Elst. De SP wil ook weten of dit geld goed is uitgegeven als het gemeentehuis bij het station wordt gebouwd en de spoorverdubbeling daardoor niet kan doorgaan.

De SP heeft de volgende vragen gesteld aan het college:

Inleiding

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Overbetuwe hebben een brief naar Prorail gestuurd, waarin zij stellen dat de aanleg van een derde en vierde spoor in Elst “onacceptabel” is, gelet op de plannen voor de nieuwbouw van een nieuw gemeentehuis nabij station Elst.

Op 3 mei 2011 heeft het college van Gedeputeerde Staten antwoorden op statenvragen (PS 2011-257) van D66, CDA, PvdA en VVD over de mogelijke knip van de stoptrein Arnhem-Tiel op station Elst gegeven.

1.
Indien de verdubbeling van het spoor bij Elst niet kan doorgaan, heeft dit consequenties voor de ambities om deze spoorlijn rechtstreeks te laten doorrijden naar Arnhem, de plannen voor het spoorboekloos rijden door de NS en de introductie van Stadsregiorail. Bent u het met de SP eens dat deze zienswijze van de gemeente Overbetuwe de plannen doorkruisen en daardoor treinreizigers duperen?
2. Hoe verhoudt deze zienswijze zich tot de door u op 16 maart 2011 ingediende capaciteitsaanvraag bij Prorail? En kan het college aangeven welke ontwikkelingen er zich sindsdien hebben voorgedaan, zeker met het oog op een mogelijke “overbelastverklaring voor de toekomst” ?
3. Acht het college het oppertuun dat deze spoorverdubbeling niet wordt uitgevoerd vanwege deze wens van de gemeente Overbetuwe?
4. Welke vervolgstappen onderneemt het college om te voorkomen dat de plannen voor verdubbeling van het spoor nabij station Elst door de nieuwbouwplannen van het college van B&W van Overbetuwe mogelijk niet kunnen doorgaan?
5. In 2008 verstrekte de provincie op grond van het Regiocontract Stadsregio Arnhem-Nijmegen 2008-2011 een subsidie van 2,9 miljoen Euro aan de Stadsregio om een P+R-voorziening en ondertunneling bij station Elst vorm te geven. In hoeverre past dit voornemen van B en W van Overbetuwe binnen de ontwikkelingen rondom station Elst die mede door de provincie zijn gefinancierd? Is het budget doelmatig uitgegeven wanneer de spoorverdubbeling bij Elst niet kan doorgaan door de bouw van het nieuwe gemeentehuis?
6. In hoeverre is het college verder betrokken bij de ontwikkeling van Stadsregiorail, mede met het oog op de mogelijke overdracht van bevoegdheden na opheffing van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen?