SP kritisch over voorgestelde aanpak Achterhoekse spoorproblemen

13 maart 2012

SP kritisch over voorgestelde aanpak Achterhoekse spoorproblemen

SyntustreinDe Gelderse SP is zeer kritisch over de voorgestelde aanpak van de Achterhoekse spoorproblemen door de provincie. Vandaag werd bekend dat het dagelijks provinciebestuur vooral wil inzetten op een betere dienstregeling en de aanleg van extra inhaalsporen. Het is nog maar de vraag of dat voldoende helpt om de spoorproblemen goed op te lossen.

De SP zorgde er in 2009 en 2011 voor dat provinciale staten zich unaniem uitspraken voor de aanpak van de spoorproblemen. Daarnaast voerde de SP actie voor een verdubbeling van het spoor tussen Arnhem en Winterswijk, en werd daarbij gesteund door 5000 treinreizigers.

De provincie Gelderland zoekt nu naar oplossingen voor de problemen op deze spoorlijn. Daarbij wordt het spoor in twee delen gedeeld: tussen Arnhem en Zevenaar/Doetinchem reizen de meeste mensen. De bediening tussen Doetinchem en Winterswijk blijft hetzelfde met ieder halfuur een trein. De provincie wil bijvoorbeeld dat het spoorknooppunt Velperbroek bij Arnhem wordt aangepakt en kijkt naar de mogelijkheden van ander, lichter treinmaterieel tussen Zevenaar en Winterswijk vanwege nieuwe spoorwetgeving. Daarnaast wordt er met Prorail en het Rijk gekeken naar keersporen, inhaalsporen en het verhogen van de snelheid op het spoor. Het is de bedoeling dat er in 2013 duidelijkheid komt over de benodigde investeringen, maar flinke verdubbeling van het spoor ziet het provinciebestuur niet zitten.

Alex MinkSP-statenlid Alex Mink is kritisch over het huidige plan van het provinciebestuur: "ik kan mij goed voorstellen dat het niet meteen duidelijk is hoe de spoorproblemen moeten worden opgelost, maar er moet uiteindelijk wel een goed plan met een stevig budget komen. Het Euroteken staat nog nergens in de plannen en het is géén onderzoek naar spoorverdubbeling. Op bepaalde plekken zal de schop echt de grond in moeten gaan en dat kost nou eenmaal tijd en geld. Wij verwachten dat het college zich aan de belofte houdt om de treindienst in de Achterhoek weer op de rails te krijgen en dus met een echt plan en een voorstel om dat te betalen komt. Treinen waarin reizigers als sardientjes worden vervoerd horen niet thuis in de rijkste provincie van Nederland!".