SP: “Provincie moet ingrijpen bij nieuwbouwplannen gemeentehuis te Elst”

10 april 2012

SP: “Provincie moet ingrijpen bij nieuwbouwplannen gemeentehuis te Elst”

De Gelderse SP maakt zich zorgen over de plannen voor een nieuw gemeentehuis voor Overbetuwe bij station Elst. Deze kunnen ertoe leiden dat er straks geen ruimte meer is voor een spooruitbreiding, waardoor onder andere de rechtstreekse trein Arnhem-Tiel in de knel komt. De fractie heeft het onderwerp geagendeerd voor de commissievergadering van 11 april en wil dat de provincie de provinciale belangen stevig gaat verdedigen.

De Gelderse SP vindt dat de provincie Gelderland zich tot het uiterste in moet zetten voor behoud van de mogelijkheid om de sporen bij station Elst te verbeteren. Deze mogelijkheid wordt geblokkeerd als de gemeente Overbetuwe haar plannen voor een nieuw gemeentehuis bij station Elst in de huidige vorm doorzet. Eerder lieten de gemeenten Tiel en Nederbetuwe al duidelijk horen dat zij dat niet zomaar zullen pikken.

De SP, die eerder al schriftelijke vragen over de kwestie stelde, wil dat de provincie een zelfde stevige lijn gaat voeren naar de gemeente Overbetuwe toe. Het blokkeren van mogelijkheden om het spoor uit te breiden is voor de SP onacceptabel. De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de stoptrein Arnhem-Tiel en moet ervoor zorgen dat het gebied rond Arnhem-Nijmegen bereikbaar blijft. Ook daarin is het spoor van groot belang. Het geplande gemeentehuis van Overbetuwe zorgt er voor dat veel plannen voor een beter treinvervoer in de regio niet kunnen doorgaan. En ze zouden wel eens het einde kunnen betekenen voor een directe trein tussen Tiel en Arnhem.

SP-statenlid Alex Mink: “Wij willen dat de provincie een stevig geluid laat horen met betrekking tot de plannen van Overbetuwe, omdat zij verantwoordelijk is voor goed regionaal openbaar vervoer. Deze plannen zijn niet in het belang van tienduizenden dagelijkse treinreizigers tussen Arnhem, Nijmegen en Tiel. Daarmee is dus een provinciaal belang in het geding en is het niet meer een kwestie van een enkele gemeente en waar die haar –overigens veel te dure – gemeentehuis wil gaan bouwen. Als het nodig is kan de provincie zelfs haar ruimtelijke bevoegdheden gebruiken om te voorkomen dat het provinciale belang geschaad wordt.”

De schriftelijke vragen van de SP en antwoorden van GS
overbetuwe.sp.nl